Nu kommer dörrknackarna från Hyresgästföreningen
Det är Hyresgästföreningens kampanjvecka som i år handlar om att följa upp en enkät som tidigare gjorts i dinvärd.se. Syftet är att möta hyresgäster och ställa följdfrågor om de brister som enkätsvaren har lyft fram för just de hus där de boende lämnat svar. Det handlar också om att få bättre underlag inför förhandlingar om hyran inför nästa år. Genom kampanjen kan man också nå fler än de som svarat på enkäten och chansen att fördjupa svaren som kommit in i enkätsvaren.
Nio grupper med tjänstemän och förtroendevalda ska under veckan besöka bostäder i kommunerna Vänersborg, Töreboda, Uddevalla, Vårgårda, Tanum, Svenljunga, Sotenäs, Strömstad, Skara, Skövde, Lidköping, Mariestad, Mark, Falköping, Dals-Ed, Bollebygd, Borås och Alingsås och de som svarat på enkäten har även meddelats med SMS om att de kan vänta besök.
På måndagsmorgonen packades ryggsäckarna till det 50-tal personer som ska ge sig ut i fält för dörrknackning.
– Vatten, frukt och bullar för att dörrknackarna ska orka jobba i timmar. Det är livets nödtorft, säger Nils-Olof Larsson, kommunikatör och Cajsa Linderoth, strateg, när de packar materialet.
– Under vår dörrknackningskampanj ställer vi kompletterande frågor från enkäten och frågar om förslag på lösningar, säger Nils-Olof Larsson. Och varje person som får besök av Hyresgästföreningens dörrknackare får en informationslapp.
– Den kan vara bra att sätta upp på kylskåpet, säger han.
Förhoppningen är också att kampanjen även ska ge fler medlemmar och hyresgäster som vill engagera sig och göra boendet bättre.
– Vi ska återkoppla våra resultat till hyresgästerna. Till stor del kommer det att gå via våra medlemmar, som vi når via förhandlingsutskick, men det kan såklart också förekomma trappanslag, bomöten eller i andra former, säger Nils-Olof Larsson.