Nu kommer dörrknackarna från Hyresgästföreningen

Västra Götaland Nu kommer de. Hyresgästföreningens representanter som ska besöka hyresgäster och lära sig mer om hur dessa upplever sitt boende. Med orange ryggsäckar och frågeformuläret i högsta hugg knackar de dörr.
Foto: Kajsa Wedberg
Mathias Larsson, Nils-Olof Larsson och Cajsa Linderoth förbereder veckans kampanjvecka.

Det är Hyresgästföreningens kampanjvecka som i år handlar om att följa upp en enkät som tidigare gjorts i dinvärd.se. Syftet är att möta hyresgäster och ställa följdfrågor om de brister som enkätsvaren har lyft fram för just de hus där de boende lämnat svar. Det handlar också om att få bättre underlag inför förhandlingar om hyran inför nästa år. Genom kampanjen kan man också nå fler än de som svarat på enkäten och chansen att fördjupa svaren som kommit in i enkätsvaren.

Nio grupper med tjänstemän och förtroendevalda ska under veckan besöka bostäder i kommunerna Vänersborg, Töreboda, Uddevalla, Vårgårda, Tanum, Svenljunga, Sotenäs, Strömstad, Skara, Skövde, Lidköping, Mariestad, Mark, Falköping, Dals-Ed, Bollebygd, Borås och Alingsås och de som svarat på enkäten har även meddelats med SMS om att de kan vänta besök.

Läs ocksåKvinna döms till böter – sexofredade grannpojken i tvättstuganTvådelad bild. Ena bilden visar en del av gaveln på Örebro tingsrätt där det står just Örebro tingsrätt. En person ses gå förbi. Man ser inte vem personen är. På andra delen av bilden syns några luckor till tvättmaskiner

På måndagsmorgonen packades ryggsäckarna till det 50-tal personer som ska ge sig ut i fält för dörrknackning.

Mycket bullar går det åt när Hyresgästföreningen ska ut och knacka dörr.

– Vatten, frukt och bullar för att dörrknackarna ska orka jobba i timmar. Det är livets nödtorft, säger Nils-Olof Larsson, kommunikatör och Cajsa Linderoth, strateg, när de packar materialet.

– Under vår dörrknackningskampanj ställer vi kompletterande frågor från enkäten och frågar om förslag på lösningar, säger Nils-Olof Larsson.  Och varje person som får besök av Hyresgästföreningens dörrknackare får en informationslapp.

Läs ocksåNekades bidrag – besökte flickvännen för ofta och handlade mat i fel kvarterEtt montage med en bild på ett trapphus, en svart silhuett av en person med kasse i handen och en bild på kvitto och miniräknare.

– Den kan vara bra att sätta upp på kylskåpet, säger han.

Förhoppningen är också att kampanjen även ska ge fler medlemmar och hyresgäster som vill engagera sig och göra boendet bättre.

– Vi ska återkoppla våra resultat till hyresgästerna. Till stor del kommer det att gå via våra medlemmar, som vi når via förhandlingsutskick, men det kan såklart också förekomma trappanslag, bomöten eller i andra former, säger Nils-Olof Larsson. 

Läs ocksåLena tvingas flytta – andra täljer guld på Malmfältens bostadsmarknad: ”Som en cirkus här”Lena hittar ingenstans i Gällivare att bo, så nu flyttar hon till Stockholm.
Läs också Så förstör Tiptapp för seriösa avfallstjänster – förtvivlade vd:n: ”Marknaden slogs ut på en natt” De kan inte söka lägenheter med lägre hyra än de har – pensionerna är för låga

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.