Nu vågar May, 16, bjuda hem kompisar igen: ”Inte skämmigt längre”
Det var i början av oktober förra året som Hyresgästföreningen beslutade att ta ett samlat grepp kring hyresvärden Kupolen, som äger 500 hyreslägenheter i skånska Perstorp.
– Människor som inte bor här säger att det är den värsta adressen i Perstorp, berättade hyresgästen Doris Yang då.
Ett sjuttiotal hyresgäster fick besök från organisationens förhandlare och jurister, samtidigt som Hyresgästföreningen satte upp ett tält utanför några av hyreshusen.
Flera inspektioner
Förutom kakel som släppt från badrumsväggar, kök som faller sönder och problem med mögel och ventilation fanns bland flera hyresgäster också ett missnöje med att värden höjt hyrorna. Detta skedde utan att sluta ett avtal med Hyresgästföreningen utan istället via en så kallad direktavisering.
Perstorps kommuns miljöförvaltning (Söderåsens miljöförbund) besökte under hösten förra året fler lägenheter, och har återkommit under våren.
Anledningen är att det kan finnas risk för människors hälsa, berättar miljöinspektören Malin Nilsson.
– I den lägenhet där det var värst var det väldigt mycket mögelpåväxt, berättar hon.
I lägenheten hon pratar om bor Mohammad Qasem med familj. Det var flera år sedan han först påpekade att det fanns mögel i badrummet som återkom, trots att värden målade om väggen.
– Jag har klagat, klagat, klagat och ingen har kommit och kollat, säger Mohammad Qasem.
Vågar ta hem kompisar igen
Men sedan Kupolens lägenheter uppmärksammats i Hem & Hyra och andra medier har värden målat om badrummet. Dotter May Qasem, 16 år, vågar nu bjuda hem kompisar igen.
– Det är inte skämmigt längre om de kommer hit, säger hon.
May tror att det snarare är uppmärksamheten kring fastighetsbolaget än omtanken om hyresgästerna som satt fart på värden.
– De har börjat fixa saker för att det kommit ut i tidningen att det är jättedåligt hos Kupolen. De vill bara skydda sitt namn.
May ser en risk i att hyresvärden kommer att låta bli att ta tag i det som behöver ordnas om uppmärksamheten avtar, men kommer att fortsätta att ligga på.
– Man får aldrig ge upp, säger hon.
Blivit trevligare bemött
Doris Yang som bor i samma hus tror också att den riktade insatsen från Hyresgästföreningen gett resultat då sedan länge efterlysta reparationer kommit igång.
– Och bemötandet är också trevligare, när man pratar med fastighetsägaren, säger hon.
Hon är själv husombud, i en del som hon berättar att andra kallat för Perstorps getto. Nu har hon fått nya tapeter i delar av sin lägenhet.
För tillfället har miljöförbundet ärenden som rör sex olika lägenheter i Kupolens bestånd. Myndigheten har fått larm om brister i ytterligare lägenheter, men kunnat avfärda några genom att konstatera att det inte handlar om mögel eller något annat hälsofarligt.
Värden har inte svarat i tid
Hittills har miljöförbundet nöjt sig med att begära in kompletteringar och svar via mejl till Kupolen och frågat hur de ser på de olika bristerna. Värden har svarat på de flesta frågor – men inte alla. Och ibland har svaren kommit efter utsatt tid. Därför ska miljöförbundet nu skicka ett så kallat föreläggande. Det är ett formellt beslut, där myndigheten kräver att vissa saker ska åtgärdas.
Helena Hager Enert är avdelningschef för hälsoskydd på Söderåsens miljöförbund.
– Nu har de fått tillräckligt med chanser på sig att återkoppla till oss och nu tänker vi inte påminna mer, säger hon.
Det finns också en möjlighet att koppla ett vite till föreläggandet. Det innebär att värden får betala pengar om det som ska åtgärdas inte fixas i tid. Men det tänker miljöförbundet inte göra, inte än i alla fall.
– Det är en liten balansgång när det gäller att hålla en god kommunikation med verksamhetsutövaren, säger miljöinspektören Malin Nilsson.
Trots de två inspektionsrundor som miljöförbundet gjort det senaste halvåret utesluter hon inte att det kan komma fram fler brister. Hyresgästen Lidia Alvarez var inlagd på sjukhus under hösten, och hade inte möjlighet att släppa in inspektörerna då. Men nu har hon skickat en anmälan till miljöförvaltningen, eftersom hon är bekymrad över luftkvaliteten.
– Jag är orolig för att det finns mögel här och jag har mycket problem med andningen, säger hon.
I hennes badrum finns flera fläckar i taket, och på ett ställe där det gått hål i väggmattan har värden lagat med något som liknar vanlig tejp. Överhuvudtaget är lägenheten mycket sliten.
Nu hoppas hon att värden ska ta henne på allvar, vilket hon inte tycker att de gjort tidigare.
Lidia har använt sig av en så kallad bristblankett, som hon fått från Hyresgästföreningen.
Men miljöinspektören Malin Nilsson uppmanar att alla som har problem som skulle kunna medföra hälsorisker att höra av sig till miljöförvaltningen, om hyresvärden inte återkopplar inom ett par veckor. En hyresgäst kan antingen fylla i en blankett och skicka in foton på bristerna. En del i utredningen kan vara ett besök på plats i lägenheten.
– Så fort vi får in de här klagomålen kommer vi att utreda dem, säger hon.
Lillemor Nordhöj är gruppchef på Hyresgästföreningen, som efter höstens insats har haft regelbunden kontakt på mejl och telefon med hyresvärden och kommit överens om olika åtgärder.
– Sen tar det lite tid att genomföra, säger hon.
Kan vända sig till hyresnämnden
Om det skulle vara så att hyresvärden och de hyresgäster som Hyresgästföreningen företräder ändå inte kommer överens finns möjligheten att vända sig till hyresnämnden. Men att kräva ett så kallat åtgärdsföreläggande är det sista alternativet att ta till, menar hon.
– Det är bra om man slipper det och kan få det fixat på frivillig väg vilket det i nuläget ser ut som, säger Lillemor Nordhöj.
Hem & Hyra har sökt Kupolen för en kommentar men företaget har inte återkommit.