Dyra parkeringsplatser – här vill hyresvärden få dig att sälja bilen
– Den är jättehög!
Angela Isak, 10 år, provsitter lådcykeln som hennes mamma Silvana Dinha har rullat ut ur buren i cykelförrådet.
Mor och dotter turas om att cykla framför det nybyggda huset på Beväringsgatan i Kviberg. Gården är fortfarande till hälften en byggarbetsplats.
Silvana och Angela har fått hjälp att plocka fram cykeln av Eric Sjögren, driftansvarig på Cykelpoolen, som sköter lådcyklarna åt hyresvärden Poseidon.
– Poseidon leasar dem av oss och vi sköter bokningssystem, service och allt annat. Hittills är det mest i nybyggen, men vi hoppas att Poseidon vill utveckla den här tjänsten i sitt befintliga bestånd också, säger Eric Sjögren.
Familjen Dinha-Isak bodde tidigare i Lövgärdet i Angered, precis vid kommungränsen. Men nu efter flytten till Kviberg överväger Silvana Dinha att sälja bilen.
– Vi ska testa bilpoolen och cyklarna. Är det ekonomi i det och det fungerar smidigt, så släpper vi bilen direkt. Vi använder den egentligen bara när vi handlar, den behövs inte för att åka till jobbet och den kostar ganska mycket, säger Silvana Dinha.
Den privatekonomiska drivkraften har blivit starkare efter flytten. P-platsen i källargaraget kostar en tusenlapp i månaden. Men det handlar också om att ett bilfritt liv nu är enklare.
– I Lövgärdet var det jättesvårt att vara utan bil. Det var väldigt långt till både skola och jobb. Jag har slösat mycket pengar på bensin. Nu är vi mycket närmare allt och har spårvagnshållplats precis utanför huset, säger Silvana Dinha.
Huset på Beväringsgatan har cirka 20 procent färre parkeringar än det så kallade p-tal som Göteborgs stad satt upp. Att Poseidon fått dispens beror just på att hyresgästerna erbjuds andra lösningar. Bolaget bygger just nu flera liknande hus runt om i Göteborg.
”Vill kunna bygga fler bostäder”
Dan Sandén är teknisk chef på Framtiden-koncernen, som omfattar Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder. Han säger att det finns flera anledningar till att hela koncernen nu jobbar intensivt med parkeringsfrågan.
– Vi vill kunna bygga fler bostäder. Parkeringar tar upp plats, och att bygga dem är inte heller det billigaste. Framförallt inte underjordiska garage, säger Dan Sandén.
Studier visar att varje enskild p-plats i ett underjordsgarage kostar 350 000–450 000 kronor att anlägga (se faktaruta). Ibland, som i det omskrivna fallet med Skeppsbron i Göteborg, betydligt mer. Där beräknas 700 p-platser kosta 1,2 miljoner kronor styck.
– De kostnaderna har tidigare slagits ut på alla hyresgäster, oavsett om de har bil eller inte. Det är inte hållbart. Vi vill hitta en modell där parkeringarna mer står för sina egna kostnader. Vi försöker också aktivt minska antalet parkeringar i alla nya projekt, säger Dan Sandén.
En del i det arbetet är att bättre försöka utnyttja befintliga parkeringsplatser. Framtiden-koncernens bolag äger 38 000 stycken. Många av dem står outnyttjade.
Om bilarna istället koncentreras eller flyttar in i parkeringshus, så kan nya bostäder byggas på det som tidigare varit parkering.
– Då kan vi bygga på egen mark, det blir billigare, säger Dan Sandén.
Personliga p-platser tas bort
Som Hem & Hyra tidigare berättat planeras en storskalig omvandling i hela Göteborgs stad. Personliga p-platser ska på sikt tas bort och göras om till tillståndsparkering. Hyresgästerna får ställa sig där de hittar en ledig ruta.
Ett pilotprojekt pågår i Frölunda, men det har ännu inte utvärderats.
– Allting hänger ihop. När vi nu ska utöka antalet laddstolpar för elbilar så blir det naturligt med tillståndsparkering, för vi kan inte sätta stolpar överallt. Målet är att alla hyresgäster ska ha tillgång till laddning inom 400 meters radie från huset, säger Dan Sandén.
Hur mycket dialog med hyresgästerna har ni om allt detta? Kan det inte innebära en påtaglig försämring i boendet att bli av med sin personliga parkering, speciellt för många äldre?
– Vi har aldrig sagt att vi urskillningslöst ska införa tillståndsparkering. Men det är ett arbete som pågår, i första hand i samband med nyproduktion. Självklart kommer vi att föra dialog. Mycket av det vi gör handlar ju om att tillföra positiva saker som hyresgästerna efterfrågar. Laddstolparna är ett exempel, men även andra mobilitetsåtgärder. Krav på säkrare cykelförvaring är till exempel en vanlig synpunkt. Allt det här är saker som ligger helt rätt i tiden.
• Asfalterad yta: 10–15 000 kronor/plats.
• Parkeringsdäck: 50–100 000 kronor/ plats.
• Parkeringshus (ovan jord): 100–300 000 kronor/ plats.
• Nedschaktat garage: 350–450 000 kronor/ plats.
• Bergrum i befintlig miljö: 500–600 000 kronor/plats.
• Mekaniskt garage: 800–1000 000 kronor/ plats.
Källa: Stockholm Parkering.
Parkeringsplatserna hos en hyresvärd är i regel subventionerade via hyrorna. Den som hyr en p-ruta betalar mindre än vad det egentligen kostar att stå där.
När det gäller nybyggda parkeringsplatser i garage så är subventionen ofta över 50 procent.
I två hyreshus i Uppsala innebar de subventionerade garageplatserna en hyreshöjning på 950 respektive 1 230 kronor i månaden för hyresgästerna.
Källa: Rapporten ”Framtiden för parkering och nya bostäder” från 2020. Rapporten är framtagen gemensamt av Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Naturskyddsföreningen.