Ny ägare ska tredubbla satsningarna i Jordbro
På fredag tar D. Carnegie & Co över den tekniska förvaltningen av lägenheterna i Jordbro och Vårberg från nuvarande förvaltare Newsec. Sedan dröjer det till första juli innan bolaget tar över ägandet av husen från tyska Patrizia Immobilie, som kritiserats för att inte satsa tillräckligt mycket på underhåll.
– Vi kommer att ta itu med akuta saker direkt och räknar med att satsa kring 50 miljoner per år i Jordbro från och med 2015 och framåt, vilket är avsevärt mer än Patrizia har satsat, säger Ulf Nilsson, vd på D. Carnegie & Co.
Först ska bolaget fokusera på yttre satsningar som till exempel trappuppgångar, fasader, tak, portar, belysning och utemiljön. Sedan ska bolaget ta fram en plan för att byta ut läckande rör i lägenheterna, som är ett stort problem.
– Vi har köpt lägenheterna till vad vi bedömer som ett förmånligt pris så därför kan vi satsa mer pengar här än i andra områden. Målsättningen är att det ska se ut som ett nybyggt område, både inne och ute, om tio år, säger han.
Parallellt ska bolaget renovera tomma lägenheter. Målet är att erbjuda dessa till befintliga hyresgäster för att få loss fler lägenheter som kan renoveras och höja hyran vilket är en del av bolagets affärsidé. Idag ligger hyran på cirka 950 kronor per kvadratmeter och år. Efter upprustning höjs hyran till cirka 1 320 kronor per kvadratmeter och år i normhyra, för en trea på 77 kvadratmeter.
– Månadshyran hamnar på cirka 9 000 kronor för en trea och de flesta av våra lägenheter på andra håll går till redan befintliga hyresgäster, intresset är stort, säger Ulf Nilsson.
Hur mycket köpte ni lägenheterna för av Patrizia?
– Vi har lovat säljaren att inte berätta det men jag tror att vi betalade mindre än vad Patrizia gjorde när de köpte områdena, säger han.
Om Patrizia har lappat och lagat i området är den nya ägarens strategi att tjäna pengar genom att investera i fastigheterna och på så sätt minska underhållsbehovet och öka intäkterna i form av höjda hyror.
– Men vi kommer att bjuda in hyresgäster och ha samråd för att höra vad de vill att vi satsa på och ser våra satsningar som en chans att visa att vi vill lyfta området. Våra kunder ska vara nöjda, säger han.