Ny grupp vill skapa en god dialog vid ombyggnation
När Hem & Hyras granskar ärenden i Hyresnämnden är förekomsten av tvister gällande ombyggnationer ständigt återkommande. Ofta rör det frågor om eventuell ersättningslägenhet och renoveringens faktiska nytta. I många ärenden löper bristande information som en röd tråd.
Just dialogen mellan hyresvärd och hyresgäster tycks i många fall kuna överbrygga många svårigheter och konflikter. Vid Hyresgästföreningen i Region norra Skåne har en särskild ombyggnadsgrupp just skapats.
– Gruppen, som består av tjänstemän och förtroendevalda, vill skapa en övergripande bild av hur det står till med hyresgästers inflytande vid ombyggnation, Linus Fast, verksamhetsutvecklare i Region norra Skåne.
Hur går arbetet till i praktiken?
– När vi får information om en ombyggnation kan vi kalla till bomöte med hyresgästerna. Sedan kan vi be om ett samrådsmöte med hyresvärden. Målet är att skapa en dialog som fortsätter genom hela processen. Delvis för att minska de boendes oro kring vad en ombyggnation betyder.
Vill värdarna samarbeta?
– Många värdar ser engagerade hyresgäster som något positivt.