Annons

Ny modell ska ge rättvisare hyror

Karlskoga Hyresgästerna i närmare 19 000 Öbo-lägenheter har deltagit i en lägenhetsinventering. Att inventeringen i slutänden kan påverka hyran i berättar inte Öbo.

Hyrorna ska bli rättvisare hos Öbo. Och till det tar Öbo hyresgästerna till hjälp.

Förtroendevalda och en anställd förhandlare hos Hyresgästföreningen i Örebro förhandlar just nu med Öbo om en ny modell där olika delar i boendet ska ge olika poäng, kallad ”Poängen”. På så sätt är det inte endast ytan som bestämmer hur hög din hyra ska bli. Utan läge och standard ska från och med årsskiftet spela viktigare roll.

Läs ocksåHyreshöjningen klar hos Salabostäder – för tre år framåt: ”Viktigt att få en nedåtgående trend”

– Enklast är det att förklara detta genom att säga att det handlar om att sätta plus eller minus på boendet. Är det normala att bostäderna har våtrumstapet ger det ett plus att ha kakel, förklarar Emmeli Wulfstrand som är arbetsledare på enheten Bättre boende på Hyresgästförenigen i Örebro.

Det innebär att den vanliga hyreshöjningen första januari, blir lite ovanlig den här gången. Procentsatsen är redan satt till 2, 25 procent, det kunde Hem & Hyra berätta förra hösten då Hyresgästföreningen och Öbo kom överens om ett tvåårsavtal.

Men till skillnad mot tidigare år, kommer höjningarna variera mellan olika fastigheter och lägenheter: allt beroende på vilka poäng lägenheterna fått.

Läs ocksåHyreshöjningen i juli var inte nog – nu krävs hyresgästerna på flera tusen kronor mer i månadenTvå bilder, den ena på ett hus och den andra på en medelålders man.

En lägenhet med flera plus får en högre höjning medan en lägenhet med flera minus får en lägre höjning. Men den totala höjningen över hela beståndet, alltså det som Öbo får in som extra klirr i kassan, kommer att vara 2,25 procent.

Annons

– Vi arbetar nu på ett poängsystem och de olika poängvärdena sätter den nya hyran. Poängsystemet ska vara klar i september, säger Alf Möllerud som är anställd förhandlare på Hyresgästföreningen.

Det är Hyresgästföreningen och Öbo som tagit fram modellen för vad olika delar i boendet är värt. Men det är hyresgästerna som genom en lägenhetsdeklaration hjälpt till att berätta om uppgifterna som bostadsbolaget har om lägenheten stämmer.

Läs ocksåBallonghundar och Ramonesskivor – Susanne bygger världar i miniatyrformatKvinna som står framför en hylla där dockhus och andra installationer i miniatyr finns uppställda. Kvinnan tittar ut från bilden, står med sidan mot hyllan.

Närmare 19 000 brev har sänts ut till Öbo-hushållen. Hittills har 3 500 hyresgäster svarat på Öbos lägenhetsdeklaration. Av dem innehåller 1 800 svar synpunkter som korrigerar Öbos uppgifter om lägenheten.

– Det kan vara att vi haft felaktiga uppgifter om att de inte har någon balkong och de har skrivit att de har fransk balkong. Då ska det givetvis ändras, säger Mona Halme som är hyreschef på Öbo.

I brevet ni sänt ut står det inget om att uppgifterna kan påverka hyran. Varför berättar ni inte det?

Annons

– Det finns inget styrelsebeslut än på att vi ska införa systematisk hyressättning så vi kan inte utgå från att det blir så. Och Hyresgästföreningen är inte heller färdiga. Men det arbete vi lagt ner är ändå bra även om det inte införs: det är bra att ha ordning på sina register.

Öbo väntas fatta beslut på höstens första styrelsemöte.

Systematisk hyressättning – eller rättvisare hyra som det kallas – har redan införts i bland annat Karlskoga och nyligen i Kristinehamn. I Örebro har arbetet med modellen pågått länge, men ska sjösättas vid årsskiftet.

Läs också Hyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse” Så svarar värdarna på kritiken om smyginförd marknadshyra: ”Skillnaden minskar efterhand”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.