Ny rutin stoppar tvångsflytt av hemlösa
Hem & Hyra var först med att berätta om hemlöse Björn Mattson och hans problem med socialtjänsten i Spånga-Tensta. Han erbjöds en lägenhet i Hagfors, ett samhälle han inte hade någon anknytning till. Men han fick inte reda på vilken värden var. Inte heller några specificerade uppgifter om boendet. När Björn Mattsson undersökte saken och fann att det var en före detta förläggning för nyanlända som utrymts av migrationsverket på grund av ohyra och mögel – då tvekade han. En tvekan som uppfattades som ett nej av socialtjänsten och därmed ställdes Björn Mattsson på gatan. Trots att han behöver kontinuerlig specialistvård i Stockholm.
Det enda boende Björn Mattsson då hade råd med var att bo på Ålandsbåten vilket kostar 100 kronor per dygn under lågsäsong. Men efter massiv uppmärksamhet från media efter Hem & Hyras avslöjande fick Björn Mattsson till slut flytta tillbaks där han bodde från början – i ett rum på Hotelljouren vid Kungens kurva.
Men det visade sig att Björn Mattssons fall inte var unikt. Flera personer hade hamnat i samma situation och några har till och med hunnit flyttat till boendet i Hagfors och ett annat boende i Nykroppa. Bland annat en kvinna med barn. Hur många som verkligen hänvisats till den här typen av boenden kan inte enhetschefen på Spånga-Tensta stadsdelsnämnd Abdi-nur Isse, säga.
– Vi för ingen statistik över det, säger han.
Många har uttryckt sig kritiskt till hanteringen av dessa utsatta personer. Miljöförvaltningen i Hagfors har inspekterat lägenheterna och hittat mängder med brister. Socialtjänsten i samma kommun har tyckt att hela förfarandet måste ifrågasättas. Att det kan vara traumatiskt att hamna på en ort man inte har någon koppling till. Särskilt om det är mot ens egen vilja. Dessutom har det ifrågasatts om man får förflytta sociala problem från en svensk kommun till en annan.
Björn Mattssons ärende är nu anmält till både Inspektionen för vård och omsorg samt justitieombudsmannen och de anmälningarna trycker på orimligheten att tvångsförflyttas till annan ort. Annars upphör hjälpen på hemmaplan.
Tidigare har det inte funnits några nedtecknade rutiner kring hanteringen av sådana här fall men nu har Spånga-Tensta tagit fram ett sådant. Och de punkterna går kritiken till mötes på många punkter. Bland annat ska hyresvärdens seriositet kontrolleras. I fallet Hagfors, fastigheten Geijersholm med värden Jörgen Broo har seriositeten ifrågasatts skarpt i efterhand. Trots omfattande kommunikation mellan Spånga-Tensta och Jörgen Broo under handläggningen.
Och framför allt hanteras det centrala i kritiken – tvångsförflyttningar.
– Det är viktigt att understryka att man ej är tvungen att flytta till en annan stad om man ej vill det. Det är en möjlighet och ett alternativ till ett stadigvarande boende, står att läsa i dokumentet ”Rutin bostäder utanför Stockholm.
Björn Mattsson välkomnar det beslutet.
– Jag är nöjd med det resultatet. Att Spånga-Tensta stoppar tvångsförflyttning. Jag ser det som en delvinst. Men jag kräver tillbaka mina utlägg för boendekostnader, säger han.
Dokumentet presenteras i sin helhet i faktaruta nedan.
1. Kontakta med en hyresvärd:
1) Kolla upp företaget genom infotorg och domar.
2) Granska företaget.
3) Besök boendet:
* Se de aktuella lägenheter för uthyrning,
* Dokumentera genom bilder.
* Träffa hyresvärden och bedöm seriositet.
* Uppfyller boendet en skälig levnadsnivå.(Jämför med en genomsnittlig SHIS lägenhet.)
* Gör en enklare besiktning av lägenheten.
* Besiktningen dokumenteras i bildform och dokument där en sammanfattning av besiktningens genomgång finns.
2. Information om boenden utanför Stockholm
1) Det är viktigt att understryka att man ej är tvungen att flytta till en annan stad om man ej vill det. Det är en möjlighet och ett alternativ till ett stadigvarande boende.
2) Det är viktigt att informera om att det ej är en insats man -beviljas.
3) Kontraktet är mellan den enskilde och hyresvärden, vi fungerar mer som ett stöd i processen vid kontraktsskrivning och kontakt med hyresvärden.
3. Vid flytt till andra städer
1) Gör en grundlig översikt över vad klienten behöver för stöd och insatser i flytten.
* Hemutrustning
* Resa
* Kontakt med socialtjänst
* Kontakt med hälso- och sjukvård
* Andra viktiga kontakter
2) Gör en bedömning kring klientens egen förmåga till planering av flytten.
3) Gör en individuell planering för klienten utifrån behov och förmåga kring stöd vid flytten.
4. Uppföljning
Kontakta klienten 3 månader efter flytt.
* Hur trivs personen?
* Har alla nödvändiga processer kommit igång?
* Är personen nöjd med boendet?
Dokumentera svaret i ett dokument och sortera in i akt.