Ny tjänst har fått bostadsköer i landet att explodera
Ivar Olofsson, 28, förlorade sex års kötid hos Stångåstaden i Linköping eftersom han glömde bort att logga in och bekräfta sin köplats.
Misstaget gav honom dock en idé: tänk om det gick att skapa en tjänst som skötte köandet och alla manuella insatser automatiskt. Och i flera bostadsköer samtidigt.
Ett par år senare har tjänsten Hyreslätt.se blivit Sveriges största bostadskörobot, med tusentals användare.
Genom att teckna ett abonnemang på sajten för 150 kronor per år kan människor i jakt på ett hyreskontrakt samla poäng i närmare hundra olika bostadsköer – samtidigt. Ambitionen är att tjänsten på sikt ska omfatta samtliga stora gratisköer i landet.
Enligt Ivar Ivar Olofsson är syftet med sajten att ge människor ett försprång i landets lokala bostadsköer innan de ens vet vilken stad de ska flytta till.
– Man vet ju sällan var man ska bo om fem år och kötiden för en etta i Sverige är i snitt tre år. Vår tjänst är en investering i framtiden, så att man redan har köpoäng när man flyttar.
Genom att använda Hyreslätts sajt kan man i dagsläget samla köpoäng i allt från Stockholm och Linköping till Sundsvall och Göteborg.
Bara de låsta och avgiftsbelagda köerna går säkra från tjänstens robotar.
”Vår kö ökar något våldsamt”
Några som inte jublar är landets små- och medelstora bostadsbolag. Hem & Hyra har kontaktat tio olika värdar som står listade på Hyreslätts hemsida. Samtliga utan en upplever att de har fått längre köer till följd av onlinetjänsten – på vissa orter har köerna rentav mångdubblats.
Skurupshem och Ystadbostäder i Skåne har slagit larm sedan de i somras plötsligt fick cirka 4 000 nya köande.
– Vår kö ökar något våldsamt på grund av Hyreslätt. Affärsmodellen är kanske lätt och lysande för dem men nu får vi i smyg in en betalningsmodell för köande som kommunala bostadsbolag inte får använda sig av själva, säger Helén Nyquist, marknadschef på Ystadbostäder.
Vätterhem i Jönköping har i sin tur registrerat ett ökat tryck om cirka 3 000 bostadssökande sedan i maj.
Även Nyköpingshem har känt av en tydlig effekt. På två månader i somras ökade antalet intresseanmälningar med 300 procent, efter ett tillskott på cirka 900 personer.
Hyresbolagets vd Johan Eriksson påtalar att intresseanmälningar via internettjänsten kan vara av lägre kvalitet än vanliga ansökningar samt kan ge en skev bild av byggbehovet i kommunen.
– Det är ju svårt att avgöra hur stort intresse av en bostad en person har hos oss när man står i så många köer samtidigt. Det kan i värsta fall förvränga vår syn på marknadsläget. Antalet intresseanmälningar är en av faktorerna vi räknar in när vi planerar att bygga.
Inte tillåten
Merparten av hyresvärdarna som Hem & Hyra pratat med upplever den nya aktören som en inkräktare. Flera av dem har nu börjat agera för att stänga ute Hyreslätts robotar, däribland Kopparstaden i Falun och Hyresbostäder i Norrköping.
Enligt det senare bolaget begår den som använder tjänsten ett regelbrott, vilket automatiskt diskvalificerar bostadsköandet.
– I vår policy står att man inte ska kunna nyttja andra parter för att söka bostad hos oss. Vi är redo, håller koll och kommer att agera på den här typen av aktivitet, säger marknadschef Lars Löfgren.
Förbo, som erbjuder lägenheter i Härryda, Mölndal, Lerum och Kungälv, har redan satt stopp för robotarna. Kommunikationschef Marie Keidser von Heijne berättar att de fick upp ögonen för Hyreslätt efter att missnöjda personer ringt och klagat över att ha behövt betala för att stå i kö.
– Folk ringde och ville gå ur vår kö för att sluta betala. Vi förklarade att det är gratis att stå i vår kö och att det var den här tjänsten de betalade för. Nu har vi ändrat vårt system så att robotar inte kan anmäla sig längre, de är stoppade.
Hyreslätts grundare Ivar Olofsson är medveten om hyresvärdarnas oro över växande köer och försök att stänga ute tjänsten.
– Tyvärr är värdarna ganska emot detta. Men vi kan inte göra så mycket åt deras situation. Vi tar tillvara våra kunders intressen i första hand.
Många kritiserar ert upplägg med att ta betalt då köerna i själva verket är gratis – vad säger du om det?
– Vi är inte en bostadskö som de är. Vi är ett ombud som erbjuder en tjänst och då är det inget som helst konstigt med att ta betalt för den tid vi lägger ner på arbetet.
Ett flertal bostadsbolag arbetar för att stänga ute er – hur motiverar ni er betaltjänst när ni stoppas från allt fler köer?
– Än så länge har vi bara märkt av mindre ändringar i systemen. Men en möjlighet skulle kunna vara att hjälpa till med förmedling. Det får framtiden utvisa.