Bilfri stadsdel splittrar Trollhättan – ”Bara för en utvald klick”
Det bullrar och väsnas. Grävskoporna jobbar och lastbilarna kör i skytteltrafik in och ut ur det gamla industriområdet Stridsberg & Biörk där Trollhättans nya bostadsområde Vårvik är i färd att byggas.
Men det är nu det. Tanken är att Vårvik ska bli en plats där motorljuden blir ett undantag. Här ska man kunna bo utan egen bil.
– Jag tror det kommer att bli jättebra och har satt upp mig och min man i kö för en hyresrätt. Trollhättans kommunala bostadsbolag Eidar ska bygga 200 lägenheter här, säger Agnetha Andersson.
I dag bor Agnetha i villa. Hon jobbar som politisk sekreterare för Socialdemokraterna, sitter i fullmäktige och har följt planerna och diskussionen om det klimatsmarta området Vårvik på nära håll.
– Jag är stolt över att Trollhättan tar det här steget. Samtidigt förstår jag att det skapar debatt när en gammal bilstad satsar på en stadsdel där bilen inte är så välkommen, säger Agnetha.
Vårvik – en bilfri vision
För det är så visionen för Vårvik ser ut. Här ska parkeringsplatserna vara färre än normalt medan de alternativa färdmedlen ska vara fler.
Det går till så att alla fastighetsägare på Vårvik sätter in pengar i en så kallad mobilitetspott. Pengarna i potten ska gå till poolbilar, cyklar, el-mopeder som alla samlas i kvarterets mobilitetshus.
Sen kan de boende boka fordonen med hjälp av en app i sina mobiltelefoner. En viss bokningskvot ingår i hyran. När den kvoten är slut får man börja betala bokningarna ur egen ficka.
Agnetha sticker inte under stol med att ett liv utan bil kan bli knepigt.
– Jag är bekväm av mig. Precis som de allra flesta. I dag har vi två bilar. Men flyttar vi hit kan vi först göra oss av med en av dem. Och i förlängningen tror jag att vi klarar oss utan egen bil helt och hållet, säger Agnetha.
Hon lyfter fram områdets läge. Från Vårvik är det fem minuters promenad till Trollhättans centrum och till resecentrum. På cykelvägen längs med Göta Älv kan man trampa till köpcentrat Överby på ungefär en kvart. Och fyra busslinjer ska trafikera området.
– Plus att vi ju får tillgång till bilpool, cyklar och elmoped, säger Agnetha.
Hätsk debatt
Men alla i Trollhättan är inte lika positiva. När lokaltidningen Ttela skrev att Vårvik kommer att ha betydligt färre p-platser och högre parkeringsavgifter än normalt blev kommentarerna både många och hätska.
En av dem som hade synpunkter var Mikael Eriksson. Han tycker att tanken med Vårvik är god. Men att den inte håller i praktiken.
– I varje fall inte för oss som fortfarande är beroende av att ha en egen bil och behöver parkera den utanför vårt hem till ett rimligt pris, säger Mikael.
Som servicetekniker reser Mikael landet runt i sin firmabil för att serva fabriksmaskiner. Att använda poolbil skulle inte fungera. Inte heller någon av dagens elbilar.
– Jag hade gärna kört på el men tyvärr är inte räckvidden tillräcklig och laddningstiden är för lång för de resor som jag behöver göra, säger Mikael.
Och det är just det här som, enligt Mikael, är problemet. Att en miljövänlig infrastruktur inte finns på plats innan Trollhättan storsatsar på Vårvik.
– De som har planerat det här lever inte i samma verklighet som vi andra. Man kan inte tvinga bort människors bilbehov utan att först satsa på alternativen. Vårvik kommer bli en stadsdel där bara en utvald klick har råd och möjlighet att bo, säger Mikael.
Kan inte de som måste ha egen bil bo någon annanstans?
– Visst, men man kan ju vända på det. Ska verkligen en av landets mest segregerade städer bygga ett område som delar upp invånarna ännu mer efter klass och förutsättningar? undrar Mikael.
Vad borde politikerna göra istället?
– Förbättra kollektivtrafiken och göra den billigare. Bygga en infrastruktur som gör att vi kan klara klimatmålen. Inte bygga ett område som straffar ut folk som jobbar och försöker få sina liv att gå ihop.
Vårvik är ett gammalt industriområde som omvandlas till en ny stadsdel.
Målet är ett klimatsmart boende där invånarna kan leva ett hållbart liv.
1 600–1 800 bostäder byggs.
2023 beräknas de första invånarna flytta in. Hela området ska stå färdigt om 10–15 år.
42 procent av Trollhättans invånare ägde en bil 2018.
På Vårvik kommer det endast att finnas 6 p-platser per 10 lägenheter.
Ett Regionen Runt-kort på 30 dagar hos Västtrafik kostar i dag 1 825 kronor. Med det kan man åka kollektivt i hela Västra Götaland. År 2009 kostade samma kort 1 415 kronor. Det ger en prisökning på 29 procent på tolv år.