Annons

Nya hyror för 18 000 hushåll i Malmö möts av kritik: ”Ovärdigt en demokratisk organisation”

Malmö 18 000 hushåll hos privata värdar får en hyreshöjning på 5,3 procent. Det är lägre än Fastighetsägarnas första bud och kom till genom en medlarprocess. Men resultatet möts av hårda anklagelser om kuppliknande metoder inom Hyresgästföreningen i södra Skåne. “Vi tar givetvis till oss av kritiken “, säger regionordförande Håkan Björkenklev.
Kritik mot hyresgästföreningen
Foto: Gry Ellebjerg/Anders Paulsson

Det senaste året har varit turbulent för hyresgästerna i Malmö. De har mötts av höga krav på hyreshöjningar, direktaviseringar från värdarna och dubbla krav som brutit traditionen. Hyresgästföreningen och fastighetsägarna har bitvis stått långt från varandra och det ekonomiska läget är samtidigt pressat för alla. 

Under årets sista dagar pågick ett intensivt arbete för att få till den senaste hyresuppgörelsen.

Läs ocksåSlarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkasTvådelad bild: Ena halvan visar ingången till hyresnämndens lokaler i Västmanlands tingsrätt. På den andra bilden, som är en genrebild, ser man en liten pojke bakifrån. Han tittar ut genom ett stort fönster.

Enligt den nya ramöverenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd, som gäller för drygt 18 000 hushåll i Malmö, höjs hyrorna med 5,3 procent från den 1 januari 2024. Den presenterades strax efter årsskiftet och berör boende hos storbolagen Stena, Lifra  och HSB samt hos en rad mindre ägare.

Stena fastigheter
Stena fastigheter, ett av de berörda bolagen i Malmö.

Undantaget i överenskommelsen är lägenheter med presumtionshyra där siffran blir 3,2 och lägenheter som har kallhyra som får en hyreshöjning på 3,75 procent. 

Läs hela listan – så mycket vill din värd höja hyran 2024

Läs ocksåMellanhanden Svea Apartments tvingas återbetala ockerhyra – drabbad hyresgäst: "Jag hoppas de går under"Mellanhanden Sweden Svea Apartments AB ska betala tillbaka 15667 kronor i överhyra till en av hyresgästerna på Lasarettsvägen i Trollhättan.

Fastighetsägarna ville från början se en betydligt högre höjning, 12 procent, och från Hyresgästföreningens förhandlingsenhet är man nöjd med det nya avtalet.

− Det har varit tuffa förhandlingar hela vägen. Vi har försökt förhandla så långt vi har kunnat. Det är bra att vi inte hamnade på de tolv procent som de yrkade på utan att vi hittade en balans i dessa tider. Det var det bästa vi kunde få till, säger Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen i södra Skåne.

Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen i södra Skåne.
Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen i södra Skåne.

Han hoppas att det nya avtalet ska påverka pågående hyresförhandlingar, specifikt med det kommunala bostadsbolaget MKB i åtanke.

− Jag önskar att MKB sneglar på beslutet som har fattats nu. Det blir väldigt skevt att ha olika hyresnivåer i Malmö. Det går inte, säger Benny Bendzovski.

Avtalet väcker upprörda känslor inom Hyresgästföreningen

Men det nya avtalet om hyreshöjning, och processen som ledde dit, möts nu av hård kritik från medlemmar i Hyresgästföreningen som varit involverade i arbetet. Nu kan Hem & Hyra berätta hur det gick till.

Kritiken är bred. Vissa av de inblandade beskriver det som en extremt ovanlig situation som har blottlagt brister medan andra uttrycker sig mer drastiskt och menar att det har skett något kuppliknade. 

Annons
Läs ocksåSå mycket höjer västsvenska värdar hyran 2025 – hela listan

− Jag känner mig chockad över att man fattar beslut på det här sättet i en demokratisk organisation. Det är oacceptabelt, säger läraren Manne Mendel som sitter med i Hyresgästföreningens stora förhandlingsdelegation i Malmö, den grupp på drygt 80 personer där vanliga medlemmar i föreningen deltar i förhandlingsarbetet.

Ola Brunnström och Manne Mendel
Ola Brunnström och Manne Mendel, medlemmar i Hyresgästföreningen och stora förhandlingsdelegationen.

Detta är bakgrunden: 

Branschorganisationen Fastighetsägarna Syd lämnade i höstas ett högt bud, 12 procent, till Hyresgästföreningen. Eftersom parterna inte kom överens övergick processen under vintern till att ledas av medlare. Det är en unik situation som blev möjlig för ett år sedan efter en regeländring och en lösning som aldrig tidigare har använts i Malmö. Om medlarvägen inte lyckats kan uppgiften gå vidare till en opartisk skiljeman utsedd av hyresnämnden. Den personen kan då på egen hand besluta om en hyreshöjning. Men så långt gick det aldrig i Malmöfallet.

Hård tidspress och SMS-röster möter kritik

Under mellandagarna pågick ett intensivt arbete för att få till avtalet, det visar uppgifter från en rad källor. Strax före nyår kom ett bud via medlarna om en höjning på 5,3 procent. Men villkoret var ett svar inom två timmar och efter SMS-röstning godtog Hyresgästföreningen förslaget. Men flera personer i stora förhandlingsdelegationen menar att detta gick för fort, att den demokratiska processen sattes ur spel och att man frångick en princip om fysiska möten.

Lokföraren Ola Brunnström, som också ingår i stora förhandlingsdelegationen, beskriver resultatet som ett misslyckande.

− Man har accepterat medlarnas tidspress vilket man inte hade behövt göra. Det blev till slut en extrem tidspress på 54 minuter, säger han.

Efter den hårda kritiken som uppstod i mellandagarna röstade stora förhandlingsdelegationen ännu en gång och beslutade då att riva upp 5,3-överenskommelsen med Fastighetsägarna. Men detta höll inte länge. 

Regionstyrelsen körde över medlemmarna om hyreshöjning

Dagen efter trädde regionstyrelsen i södra Skåne in, efter att ha konsulterat förbundsstyrelsen i Stockholm, och beslutade att stå fast vid avtalet med Fastighetsägarna. Regionordförande Håkan Björkenklev motiverade detta i en skrivelse med att “organisationens trovärdighet” annars skulle kunna påverkas.

Håkan Björkenklev och styrelsen drev genom hyreshöjning
Hyresgästföreningens regionordförande i södra Skåne, Håkan Björkenklev

Manne Mendel med flera tycker att slutresultatet blev för högt och pekar på att man tidigare kommit överens om att driva en lägre nivå men att detta inte hölls. 

− Jag tycker faktiskt att det är ovärdigt en demokratisk organisation. Jag känner att det finns en gren inom Hyresgästföreningen som inte vågar eller vill ta fajten med värdarna, säger han.

Flera inblandade som vi talat med lägger vikt vid att de känner sig överkörda. Vissa ifrågasätter även sitt engagemang i föreningen.

Annons

− Jag anser att regionstyrelsen har gått förbi den demokratiska processen. Vi fattade faktiskt ett beslut om att riva upp detta, säger en kvinna i 60-årsåldern som vill vara anonym.

− Nu får man ta sig en funderare på vad man ska göra. En reflektion är att detta inte är något som man vill ställa upp på. Men man kan samtidigt inte bara ge upp, då ger man sitt tysta medgivande till att det får gå till så här, fortsätter hon.

Ordförande i regionen: ”Det är ju i sig ingen drömsituation”

Håkan Björkenklev, Hyresgästföreningens ordförande i södra Skåne, tror att hyreshöjningen hade kunnat bli ännu högre om man inte hade tagit medlarnas bud. Han menar att styrelsen genom sitt tillsynsansvar har möjlighet att gå in och “fastställa överenskommelser”.

Vad säger du om kritiken mot att detta har varit en bristfällig process rent demokratiskt?

− Utifrån de förutsättningar som gällde där och då så tycker jag att processen gav alla en chans att ta ställning. Här behövde vi ge besked om ett förhandlingsbud under tidspress, och det är ju i sig ingen drömsituation. Det är klart att lång framförhållning och möten alltid är att föredra. Men tyvärr funkar det inte alltid så och då behöver man göra det bästa av situationen utan att tumma på förankringen bland förtroendevalda, säger han.

Hyresgästernas hus i Malmö.
Hyresgästernas hus i Malmö.

Hade detta gått att göra på något annat sätt?
− I den bästa av världar har vi alltid fysiska möten och gott om tid till att ta beslut. Nu var det inte så. Förhandlingsdelegationen behövde under tidspress rösta ja eller nej till ett bud och jag tycker att agerandet med utskick på mejl och sms var helt rimligt givet omständigheterna. Det visar ju den breda uppslutningen vi hade i själva omröstningen också tydligt. 

Ska utvärdera kritiken från medlemmarna

Håkan Björkenklev säger att Hyresgästföreningen ska gå igenom hur den nya förhandlingsmetoden med medlare, som inte prövats tidigare, har fungerat.

− Nu behöver vi utvärdera, lära, förbereda oss på bästa sätt till nästa förhandlingsomgång och diskutera hur vi agerar vid behov av snabba beslut. Men vi tar givetvis till oss av kritiken, vi kan alltid vässa och förtydliga våra processer och strukturer. Det arbetet blir en organisation aldrig klar med. Men däremot kan vi nog aldrig ta höjd för eller aldrig vara helt förberedda på alla situationer som kan uppstå. 

Även i fjor uppstod konflikter och intern kritik som riktades mot ledningen av Hyresgästföreningen i södra Skåne. Hem & Hyra rapporterade om detta som även då var kopplat till hyresförhandlingarna med värdarna i Malmö.

Fakta: Så arbetar Hem & Hyra

Hem & Hyra. Print och webb.

Hem & Hyra arbetar med journalistik och nyheter som är relevanta för alla Sveriges hyresgäster. I tidningens uppdrag ingår att granska och belysa hyresmarknaden och fastighetsägarna men även Hyresgästföreningens arbete.

Vet du mer om nyheten i den här artikeln eller har du andra tips? Kontakta oss gärna på malmo@hemhyra.se.

Här finns en längre guide om du tipsar säkert.

Fakta: Så förhandlas hyror - skiljeman kan avgöra

Hyresgästföreningens logga och pengar i bild

  • Hyresvärdar som är medlemmar i branschorganisationen Sverige allmännytta kan vända sig till Hyresmarknadskommittén för att lösa tvister som är kopplade till hyresförhandlingarna. Men för privata hyresvärdar har det tidigare inte funnits någon liknande möjlighet. Om förhandlingarna har strandat har hyresvärdar kunnat välja på att direktavisera eller vända sig till hyresnämnden om de vill driva igenom sitt krav. Nämnden kan då göra en så kallad bruksvärdering av en lägenhet i taget.
  • Men sedan förra årsskiftet finns en ny möjlighet för att lösa hyresförhandlingar när privata värdar och Hyresgästföreningen inte kommer överens.
  • Sedan lagändringen kan i korthet hyreskonflikter nu lösas av en skiljeman som utses av hyresnämnden. Det ska vara någon som är opartisk och oberoende och som ska komma med en skriftlig rekommendation som värdarna och Hyresgästföreningen sedan måste godta.
  • För att systemet med en skiljeman ska fungera fullt ut måste Hyresgästföreningen och de privata hyresvärdarna vara överens och skriva avtal om det.
Fakta: Så går det i förhandlingarna - vi har hela listan

Läs också Skiljedom för 27 000 lägenheter i Göteborg – hyran höjs 5,1 procent Första beslutet från skiljeman ger högsta höjningen hittills – Hyresgästföreningen: "Svårt att vara nöjd"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.