Nya Jämthem ska skapa hemlängtan
Våren 2009 påbörjades en långsiktig plan för att fräscha upp Östersundsbostäders ansikte inåt och utåt. Kärnan i det interna arbetet är att tänka i nya banor: Att skapa hem – inte bara ”bostäder”.
Bostadsbolaget säger i ett pressmeddelande att man ”satsar på ökad tillgänglighet, ökat kundfokus och kvalitetsutveckling i alla led”. Att man ”har en ny vision och nya kärnvärden”.
Vad innebär det egentligen, Bengt Rådman, vd för Östersundsbostäder?
– Vårt stora jobb nu är att ändra beteende mot hyresgästerna i både stort och smått. Vi förflyttar fokus från fastighet till hyresgäst i bemötande, när vi lägger budget och förhandlar till exempel.
Bengt Rådman talar mycket om bättre samarbete. Mellan dem och hyresgästerna. Och med Hyresgästföreningen.
– Vi vill öka lyhördheten. Jobba för ett bättre boende. Vi kommer att skicka ut enkäter, som vi också gjort tidigare, för att kunna vässa oss efterhand.
Som ett slutligt led i föryngringsplanen vill Bengt Rådman byta namn på bostadsbolaget. Från Östersundsbostäder, ett långt och lite opraktiskt företagsnamn, till ett mer snärtigt och fyndigt – Jämthem.
– Namnet handlar om att skapa hemlängtan för våra hyresgäster så att de vill bo kvar jämt. Att byta namn skulle vara en markering, en inledning, på något nytt när vi tycker att vårt arbete nått så långt att vi känner oss redo för det. Någon gång senare i år.
Är det för att tvätta varumärket från ett eventuellt tidigare dåligt rykte?
– Nej, jag tycker varumärket i sig är rätt bra, men lite fyrkantigt kanske.
I veckan presenterade Östersundsbostäder förslaget om namnbyte för kommunstyrelsen i Östersund. Det är nu upp till dem om förslaget ska klubbas.