Nya sajten har skapat medlemsboom
I slutet av september sjösatte Hyresgästföreningen sin nya, mer användarvänliga webbplats. Och resultaten har inte låtit vänta på sig.
Bara under en månad har antalet medlemsansökningar ökat med 33 procent, vilket motsvarar 1 152 nya medlemmar. Resultatet är statistiskt säkerställt.
Anna Grevlind, chef för digitala kanaler på Hyresgästföreningen, jublar åt resultatet. Projektets mål var att öka medlemsansökningarna med 25 procent inom ett år.
En av förändringarna från tidigare är att ansökningsformulären gjorts betydligt enklare. Den förra webbsidan var väldigt strikt med att ansökningen fylldes korrekt, och lämnade inget utrymme för felaktiga tangenttryck.
– Vi har utgått från att om man vill bli medlem så ska det inte gå att göra fel. Man kan fylla i på flera olika sätt. Det har haft effekt, säger hon.
Därtill har fördelarna med ett medlemskap lyfts på ett annat sätt och genomsyrar hela sajten.
– Förr fanns bara en sida som berättade varför man skulle vara medlem, nu ska det synas och kännas i alla texter. Dessutom finns det fler ingångar till medlemskapet, med länkar till ansökningen.
Den nya sajten har även blivit mer effektiv rent tekniskt, vilket ger mindre arbete med underhållet.
– Färre felmeddelanden innebär mindre arbete och därmed mer insparade pengar för våra medlemmar.
I skrivande stund har Hyresgästföreningen 529 876 medlemmar. Målet är att växa till 534 982 medlemmar innan året är över.