Annons

Nybyggare centraliserar medlemsrådgivningen

Nyheter Mika Nuutilainen gillar att bygga upp och centralisera service åt kunder och medlemmar. Nu gäller det Hyresgästföreningens rådgivning till medlemmarna.
Mika Nuutilainen.

Tidigare var rådgivningen till Hyresgästföreningens medlemmar spridd på sju regionskontor. Sedan en tid koncentreras verksamheten till Uppsala, där Mika Nuutilainen sedan fem veckor basar för uppbyggnaden.

Nuutilainen gillar att bygga upp: kundtjänsterna hos Telia, Uppsala Energi, Apoteket AB och Vattenfall har alla haft Nuutilainen som arkitekt. De två senaste uppdragen gällde just centralisering av verksamhet som tidigare var utspridd på flera kontor.

Läs ocksåHär är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga"

– Efter bara fem veckor på jobbet vet jag naturligtvis inte så mycket om hyresfrågor. Till hösten ska jag plugga hyresjuridik vid Universitetet i Uppsala för att på så sätt få en bättre förståelse för våra medlemmar och deras frågor.

Annons

De tidigare regionala rådgivningarna kopplas in efterhand. Till sommaren ska omkring femton rådgivare vara på plats i Uppsala, därav några jurister. Hur stor bemanningen blir till slut klarnar i höst.

– Vi har bra stöd i Hyresgästföreningens interna system för ärendehantering, som hela tiden byggs på med lokala erfarenheter. Och på Hyresgästföreningens hemsida går det att få svar på många vanliga frågor.

Läs ocksåFemdubblad väntetid för hjälp – en tredjedel av personalen sjuk

Varken Nuutilainen eller någon annan centralt placerad tjänsteman har någon överblick över hur det gått för de personer som tidigare skötte rådgivningen på regional nivå. Det är en fråga för respektive region.

Annons

– Allt är inte klart ännu, men jag tror och hoppas att det löst sig på ett eller annat sätt för flertalet, säger Nuutilainen.

Läs också Hyresgäster klagar mer på köket än på grannarna Hyresgästföreningen ska driva fall om misstänkt diskriminering Så ska nationella rådgivningen förbättras

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.