Nybyggare centraliserar medlemsrådgivningen
Tidigare var rådgivningen till Hyresgästföreningens medlemmar spridd på sju regionskontor. Sedan en tid koncentreras verksamheten till Uppsala, där Mika Nuutilainen sedan fem veckor basar för uppbyggnaden.
Nuutilainen gillar att bygga upp: kundtjänsterna hos Telia, Uppsala Energi, Apoteket AB och Vattenfall har alla haft Nuutilainen som arkitekt. De två senaste uppdragen gällde just centralisering av verksamhet som tidigare var utspridd på flera kontor.
– Efter bara fem veckor på jobbet vet jag naturligtvis inte så mycket om hyresfrågor. Till hösten ska jag plugga hyresjuridik vid Universitetet i Uppsala för att på så sätt få en bättre förståelse för våra medlemmar och deras frågor.
De tidigare regionala rådgivningarna kopplas in efterhand. Till sommaren ska omkring femton rådgivare vara på plats i Uppsala, därav några jurister. Hur stor bemanningen blir till slut klarnar i höst.
– Vi har bra stöd i Hyresgästföreningens interna system för ärendehantering, som hela tiden byggs på med lokala erfarenheter. Och på Hyresgästföreningens hemsida går det att få svar på många vanliga frågor.
Varken Nuutilainen eller någon annan centralt placerad tjänsteman har någon överblick över hur det gått för de personer som tidigare skötte rådgivningen på regional nivå. Det är en fråga för respektive region.
– Allt är inte klart ännu, men jag tror och hoppas att det löst sig på ett eller annat sätt för flertalet, säger Nuutilainen.