Nykvarnsbostäder får böta för felaktig upphandling
Förvaltningsrätten har beslutat att Nykvarns kommun och Nykvarnsbostäder ska betala totalt 170 000 i upphandlingsskadeavgift. Anledningen är att man tog in en ny entreprenör för asfaltsarbeten utan att genomföra en korrekt upphandling. Enligt kommunen och bostadsbolaget blev det bråttom att få ett nytt avtal när den förra entreprenören inte höll måttet.
Konkurrensverket, som är motpart i domen, tycker inte att det håller. Problemen med förra entreprenören var kända sedan länge. En korrekt upphandling gjordes för maj 2013 till april 2014, men redan under hösten 2013 visade det sig att entreprenören inte höll måttet. Ett nytt avtal med en annan entreprenör ingicks den 5 maj och det är där upphandling enligt LOU, lagen om offentlig upphandling, inte genomfördes. Entreprenören fakturerade för drygt en halv miljon under förra året och det är utifrån det som avgiften bestämts.
– Det här är inget nytt, jag kan bara konstatera att vi gjort fel, säger Ann Söderström, vd på Nykvarnsbostäder.
Nykvarnsbostäder medger också i domen att de brustit. De accepterar beloppet på 110 000 kronor, även om de trodde direktupphandling var tillåten i det synnerligen brådskande läget.
Nykvarnsbostäder har förutom 590 lägenheter, hand om förvaltningen av kommunala fastigheter samt gatu- och parkförvaltning.
– Det kommer inte att drabba hyresgästerna. Det här gäller den kommunala delen av verksamheten. Vi har separerade resultatenheter och har haft det sedan vi övertog ansvaret, säger Ann Söderström.