Nytt avtal ska ge Mimers hyresgäster mer inflytande
Enligt Malin Sturk, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen, ger det nya avtalet en tydligare struktur för hur hyresgästerna ute i olika bostadsområden ska kunna göra sina röster hörda genom samrådsmöten med hyresvärden.
– Hyresvärden har ju en maktposition och därför tycker vi att det är viktigt att hyresgästerna har kanaler och forum där de kan träffas flera stycken och framföra åsikter, säger Malin Sturk.
I avtalet står också att Mimer ska informera både hyresgästerna och Hyresgästföreningen när stora förändringar som till exempel renoveringar är på gång.
– Vi fick reda på planerna på renoveringar på Vetterstorp ganska sent. Det är bättre om både vi och hyresgästerna får information i ett tidigare skede så att man kan föra en dialog, säger Malin Sturk.
Varför tog det så lång tid att få till ett nytt boendeinflytandeavtal?
– Vi var inte helt överens med Mimer från början, men avtalet var ganska klart efter sommaren. Då drog Mimer igång projektet med renoveringarna på Vetterstorp och det bromsade upp processen.