Nytt och fräscht allt viktigare
Att skilja en människa från dess hem har blivit allt svårare. Vi medborgare vill att hemmet ska säga något om oss själva – och allra helst förbättra bilden andra får av oss.
I en undersökning gjord bland 2 639 personer i de fyra nordiska länderna konstaterar konsult- och analysföretaget att 66 procent av oss – större andel kvinnor än män – att bostaden i hög grad speglar människors identitet.
I Sverige är vi särskilt statusmedvetna. 57 procent av oss tror att omgivningen blir mycket ”imponerade” av ett fint hem – och vi blir mer och mer känslomässigt engagerade i förändringar i bostaden. 14 procent av svenskarna i undersökningen hävdade att den senaste renoveringen i deras hem var att likställa med en livskris.
Individerna som utför renoveringen, hantverkarna, står dessutom lågt i kurs. Endast en tredjedel av svenskarna litar på en hantverkare, medan förtroendet för sjuksköterskor, läkare eller poliser är det dubbla. Av de tio undersökta yrkesgrupperna är det bara journalister och managementkonsulter som misstros mer.
Renoveringshistorierna får dock i regel ett lyckligt slut. De allra flesta är i slutändan nöjda med arbetet som utförts.
74 procent av kvinnorna tycker att hemmet i hög grad speglar människors identitet
57 procent av männen tycker att hemmet i hög grad speglar människors identitet
36 procent av svarspersonerna litar på hantverkare
25 procent av dem bor i storstad litar på hantverkare
41 procent av dem som bor på landsbygden litar på hantverkare
Källa: Kairos Future/Inwido