Annons

Nytt underhållsavtal i Växjö

Växjö Efter flera månader av förhandling har Hyresgästföreningen och Växjöbostäder enats om hur det inre lägenhetsunderhållet ska hanteras i bolagets omkring 10 500 lägenheter.

I augusti förra året valde Växjöhem att ensidigt säga upp avtalet om HLU, hyresgäststyrt underhåll som tecknats med Hyresgästföreningen. Avtalet sades upp inför att Växjöhem och Hyresbostäder, som saknade HLU-avtal, skulle fusioneras.

Hyresgästföreningen gick i taket och ansåg att bolaget bröt mot förhandlingsordningen och kontrade med att lämna in en så kallad underättelse om skadeståndsanspråk. Konflikten var ett faktum.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

Men så här nio månader senare står det klart att parterna enats om ett nytt avtal för hur det inre underhållet i Växjöbostäders omkring 10 500 lägenheter ska hanteras.

– Vi stod långt ifrån varandra när vi började förhandla. Men vi har haft många förhandlingstillfällen och det innebar att vi fick en ökad förståelse och mer insikt för varandra. Det har varit nyttigt att lära känna varandra och med ömsesidig respekt har vi lyckats enas i en kompromisslösning som i framtiden blir bra för båda parter, säger Hyresgästföreningens förhandlare Dennis Nilsson.

Maria Säterdal är vd för Växjöbostäder.

Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

– Det känns jättebra att vi har fått det här avtalet. Vi har haft ett bra och kreativt samarbete, fast det har varit tufft. Men det har funnits en stark vilja från Hyresgästföreningen att hitta lösningar. Det känns jättepositivt, säger Maria Säterdal.

Det nya avtalet ger hyresgästen möjlighet att styra över underhållet i sin lägenhet när det gäller väggar, golv och snickerier. Samtidigt har Växjöbostäder rätt att säkerställa lägenhetens skick, om underhåll inte genomförts sex år efter gällande intervalltid.

Annons

Intervalltiderna är 13 år för tapetsering eller målning av vägg och målning av köksluckor. Samt 20 år för byte av golvmatta eller slipning av parkett.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

Vart annat år ska hyresgästen erbjudas att beställa de åtgärder som är aktuella enligt intervalltiden. Hyresgästen har rätt att avstå planerat underhåll – men utan att få rabatt på hyran, vilket var möjligt i det gamla HLU-avtalet. Hyresgästen kan även tidigarelägga sitt underhåll mot en avgift som beror på hur många år det är kvar till intervalltiden. Hyresgästen kan även själv, på egen bekostnad, måla och tapetsera i lägenheten bara det görs fackmannamässigt.

– Det är en bra uppgörelse. Det är bra att det blir ett enhetligt underhållssystem för hyresgästerna från de två bolagen och det här ger hyresgästen förutsägbarhet om när underhållet i ens lägenhet ska ske. För Växjöhems tidigare hyresgäster är det inte så stor förändring, och för Hyresbostäders tidigare hyresgäster innebär det att de nu får underhållsintervaller där det tidigare varit förvaltarstyrt, säger Dennis Nilsson.

Även Maria Säterdal är nöjd med uppgörelsen.

– Fördelen är att nu blir det lika för alla hyresgäster och det är både transparent och tydligt hur det fungerar. Hyresgästen har insyn i vilka möjligheter som finns och vilka rättigheter man har. Det är positivt, säger Maria Säterdal.

Det nya avtalet om inre underhåll för hyresgästerna hos Växjöbostäder träder i kraft till hösten. Och Dennis Nilsson har hopp om fler liknande uppgörelser i länet.

Annons

– Det är inte så vanligt att Hyresgästföreningen tecknar underhållsavtal med hyresvärdar och jag ser gärna fler sådana här avtal med andra hyresvärdar.

Läs mer:

Växjöhem vill stoppa hyrsgäststyrt underhåll

Hyresgästföreningen kontrar med skadeståndsanspråk

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.