Annons

Öbo DO-anmäls för diskriminering av döv

Örebro ​Har Öbo ringt diskriminerat en man på grund av hans handikapp? Ja, den frågan vill DO ha svar på efter en anmälan från en döv hyresgäst.

​Diskrimineringsombudsmannen, DO, har vänt sig till Örebrobostäder för att få ett yttrande kring en anmälan om diskriminering.

Annons
Enligt anmälan ska Öbo ha informerats om att hyresgästen var döv, och att han därför skulle kontaktas med sms. Men Öbos personal försökte ändå få kontakt med honom via röstsamtal.
I sin anmälan till DO skriver hyresgästen och hans ombud att de dessutom anser att Öbo med anledning av hyresgästens handikapp låtit bli att kontakta honom med viktig information rörande mögel i bostaden.
I anmälan till DO står det: ”De anställda har förmodligen tyckt att det skulle ha varit för besvärligt att ta kontakt med en döv person, och därmed har de låtit bli, och i och med det har de till och med riskerat NNs hälsa.”
De skriver i sin anmälan till DO att det är kränkande och nedlåtande mot en döv person att inte få bemötas utifrån sina förutsättningar.
Öbo ska bemöta anklagelserna senast nästa vecka.

Annons
Läs också Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.