Öbo leasade ut mer trappstädning – ”Det såg helt enkelt för jävligt ut”
Något större bekymmer tycker Marcus Karlsson inte att det har varit. Men visst, trapphuset har varit lite ostädat de senaste månaderna.
– Och när jag tänker efter så har jag inte sett någon städare på ett tag, säger han.
Marcus bor på Söder i Örebro, på en gård där lägenheterna ägs av kommunala Örebrobostäder, Öbo. Även om Marcus inte tänkt så mycket på det har många andra hyresgäster på gården reagerat kraftigt på att städningen varit dålig sedan mars/april.
– Under all kritik! I våras kan de inte ha städat alls. Det såg helt enkelt för jävligt ut – vecka efter vecka, månad efter månad, säger en av flera anonyma hyresgäster som Hem & Hyra varit i kontakt med.
Misskötts på flera ställen
Även på flera andra Öbo-adresser har trappstädningen misskötts, enligt uppgifter till Hem & Hyra.
I somras gick också Öbo ut med information där man medgav att det varit problem med trappstädningen på ”några adresser”.
Problemen började när Öbo beslutade sig för att minska på den egna städpersonalen, i syfte att spara pengar. Personalen fick andra arbetsuppgifter. I stället köpte bostadsbolaget ännu fler städtjänster av företaget Clean Team, som man redan hade ett ramavtal med.
Men det gick för fort i början, det blev alldeles för mycket jobb för Clean Team. Det medger företagets vd Thorbjörn Persson.
– Jag håller med om att det har varit problem. Av någon anledning lade Öbo ner sin egen städgrupp jättesnabbt och då gick vi från att ha städat 150-200 trappuppgångar till runt 600. I juni blev det sedan ytterligare 250 trappuppgångar. Vår organisation hann inte riktigt med.
Som värst i juni
När det var som värst, under ett par veckor i juni, var det fel på städningen i 15 av 100 trappuppgångar. Antingen att det var dåligt städat eller inte städat alls. Det visade företagets egna kontroller, efter att hyresgäster ringt och klagat till Öbo.
– Under en tid fick vi mängder med klagomål och 15 av 100 är en väldigt hög siffra, konstaterar Thorbjörn Persson.
Men därefter vände det, enligt Persson.
– I juni anställde jag en arbetsledare och vi har jobbat hårt för att få rätsida på det här. Från mitten av juni och framåt ligger vi nu bara på en procent i fel.
Öbos förvaltningschef Anna-Carin B Magnusson förnekar inte att det har varit problem. Hon uppskattar att Öbo under en period under senvåren fick runt fem klagomål om dagen. Det är mycket jämfört med hur det brukar se ut.
Även under sommaren fortsatte missnöjda hyresgäster att höra av sig, om än inte i samma omfattning.
Regnig sommar
Tidigare har Öbos trapphus städats varje vecka – ena veckan mer noggrant, andra veckan har det gjorts en lättare städning. Av ekonomiska skäl har bostadsbolaget på prov slopat den lättare städningen under april – september i merparten av sina trapphus.
Varannan veckas-städningen kan ha påverkat antalet klagomål, tror både Thorbjörn Persson och Anna-Carin B Magnusson. Den regniga sommaren kan också ha spelat roll.
Men nu har det vänt, hävdar även Magnusson. Åtgärderna Öbo och Clean Team vidtagit har gett resultat.
– I dagsläget verkar det fungera bättre, säger hon. Men vi följer det här löpande, gör besiktningar med både egen personal och med inhyrda besiktningsmän.
Inte klockrent
Men att det fortfarande inte fungerar klockrent visar åtminstone en av de lappar som sitter i trappuppgångarna och som Clean Teams personal ska fylla i när de städat. På lappen ser man att det dröjt en månad mellan städtillfällena.
Och flera hyresgäster är fortsatt kritiska till städningen, att den görs för fort och för slarvigt.
– Att de sätter ett kryss på en lapp behöver inte betyda att de har städat bra, säger en person.
En av hyresgästerna ville ha ersättning av Öbo för den uteblivna trappstädningen.
– Vi betalar ju för en tjänst som inte blir utförd, säger mannen som vill vara anonym.
Något svar fick han dock inte av Öbo. Först efter att Hyresgästföreningen kontaktat bostadsbolaget för mannens räkning fick han ett besked: Någon hyresreducering skulle det inte bli eftersom Öbo ansåg att bristen inte påverkade hans boende tillräckligt mycket.
Riskerar att få betala
Samtidigt avrådde Hyresgästföreningen mannen från att driva en rättsprocess. Systematiskt dålig trappstädning kan visserligen vara en brist, men en eventuell ersättning skulle bli marginell. Man riskerar dessutom att få betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader. Det är helt enkelt inte värt att driva en sådan sak till tingsrätten.
– Däremot kan vi hjälpa till genom att försöka få hyresnämnden att besluta om ett åtgärdsföreläggande. Då tvingas hyresvärden att åtgärda själva bristen, säger Carl Henrik Lindmark som är jurist på Hyresgästföreningen.
Svårt att bevisa
Men oftast går det inte att bevisa att trappstädningen är dålig. Vanligtvis genomför hyresnämnden en syn på plats, efter att någon av parterna har begärt det.
– Om då hyresvärden har städat upp och gjort fint inför besöket så går det inte att styrka någon brist, säger Carl Henrik Lindmark.
Öbo har totalt cirka 2 250 trapphus. Clean Team har som mest städat cirka 850 av dem, vilket motsvarar närmare 40 procent. Nu är siffran nere i omkring 600 trapphus.
Clean Team är den enda privata entreprenören. Övriga trapphus städas av Öbos fastighetsskötare som arbetar i bolagets bostadsområden.
Det nuvarande avtalet med Clean Team går ut i höst. Hur stor del av trappstädningen som under vintersäsongen ska köpas externt kommer Öbo snart ta att beslut om.
I ett 50-tal trappuppgångar har det även under sommaren varit städning varje vecka. Det handlar exempelvis om uppgångar där det är många lägenheter.