Ödeshögsbostäder höjer hyrorna med 1,8 procent
Den kommunala hyresvärden hade begärt att få höja med 3,5 procent. Att det nu stannar vid ungefär hälften får konsekvenser, enligt Magnus Rydberg, ekonomichef på Ödeshögsbostäder.
– De enda kostnaderna vi kan påverka är för underhåll och reparationer och vi får justera budgeten efter det här, säger han.
Samtidigt har räntorna gått ner ytterligare sedan Ödeshögsbostäder överlämnade sitt yrkande till Hyresgästföreningen och Magnus Rydberg konstaterar att det mest akuta kommer att utföras, liksom en del annat.
– Men vissa saker får vi kanske skjuta på.
Ägaren, Ödeshögs kommun, kräver att bolaget går plus minus noll. Men för 2015 har styrelsen ändå klubbat en budget med ett förväntat resultat på minus fem miljoner kronor. Anledningen är att man vill försöka beta av så mycket underhåll som möjligt när räntorna är låga.
Höjningen träder i kraft 1 april. Överenskommelsen innebär att varmhyran höjs med 14,50 kronor per kvadratmeter och år och kallhyran med 12 kronor. I genomsnitt motsvarar det 1,8 procent, vilket är en av de högsta procentuella höjningarna i Östergötland i år. Om man slår ut det på helår blir höjningen 1,35 procent.
Förutom underhållet är det ett nytt system för kommunens vattentaxa som orsakat behovet. Förändringen slår hårt mot Ödeshögsbostäder, som har många stora anslutningar och därmed får betala högre fasta avgifter.
– Vi har redan påbörjat arbetet att se över anslutningarna, för att minska ner dem där det går. Men vi vill inte gå för långt så att hyresgästerna upplever att det inte kommer något vatten ur kranarna, säger Magnus Rydberg.
Även om det kostar pengar att byta räknar han med att bolaget sparar in detta redan på kort sikt.
– Vi sparar 400 000 kronor på ett år. Det är mer än det kostar att byta, säger han.
Hyresgästföreningens förhandlare Evelin Davidsson tycker att höjningen är rimlig.
– I kronor blir den ändå ganska måttlig, eftersom hyrorna inte ligger så högt i Ödeshög.
Hon anser att det är viktigt att bolaget kan utföra nödvändigt underhåll.
– De har en underhållsplan. Vi kontrollerar hur de följer den och förra året gjorde de vad de lovat, säger Evelin Davidsson.