Oetiskt av värd göra skillnad på hyresgäster
Hyresvärden Concept Fastigheter tog över några hyresfastigheter i Kristinehamn i Värmland, som liksom Dalarna tillhör region Mitt inom Hyresgästföreningen, och sände ut ett välkomstbrev i början av 2015.
I det fick hyresgästerna veta att de som ville säga upp förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen skulle slippa hyreshöjningen 2016.
Förhoppningen var att så många som möjligt skulle nappa på erbjudandet så att värden skulle slippa ha Hyresgästföreningen inblandad i fortsatta förhandlingar.
Men över 30 procent ville ha förhandlingsordningen kvar och trots att värden vände sig till både Hyresnämnden och Svea hovrätt hävdes inte förhandlingsordningen.
Nu har hyresgästerna fått brev om sina nya hyror. Två brev har skickats ut – beroende på om du som hyresgäst var för eller emot förhandlingar med Hyresgästföreningen.
Brevet till hyresgäster som ville ha kvar förhandlingsordningen inleds ”Angående hyreshöjning – för dig som valt att ha kvar förhandlingsordningen”.
I brevet meddelas den nya hyran: dels förra årets höjning på 1,7 procent, dels årets höjning på 1,3 procent samt en tilläggsavgift på 600 kronor för en ny gemensam tvättmaskin.
Brevet avslutas med att hyresvärden hoppas att hyresgästerna vill avsäga sig förhandlingsordningen i år.
Värden lockar denna gång med en hyressänkning på 144 kronor, alltså 12 kronor per månad, som kan dras av när förhandlingsavgiften försvinner.
I brevet som gått till de hyresgäster som ville ta bort förhandlingsordningen, uppges att årets hyreshöjning uteblir. Inte heller nämns något om avgiften för tvättmaskinen. Den enda höjning de får, är 2015 års höjning på 1,7 procent.
Enligt Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen region Mitt med placering i Borlänge, är lagen skriven så att hyresvärdar inte får behandla en hyresgäst sämre än någon annan, men det är fullt tillåtet att behandla vissa bättre. Han tycker ändå att det är ett anmärkningsvärt beteende.
– Det är snudd på oetiskt och inte förenligt med vad man kan förvänta sig av en seriös hyresvärd. Det enda de är ute efter är att skapa bad will för Hyresgästföreningen. Det som är extra märkligt är att man påkallar förhandling för att höja hyrorna och lägger massa tid på det. Och när vi sedan kommit överrens, visar det sig att de klarar sig med en lägre höjning eftersom de inte tar ut den från alla. Det är grund för oss att begära omförhandling och få hyrorna sänkta, säger han.
När kommer ni göra det?
– Inom den närmsta framtiden.
I det första brevet som sänts ut skriver hyresvärden att om hyresgästerna vill ha kvar förhandlingsordningen måste de tyvärr ”gå på hyresgästföreningens linje d v s höja hyran”.
– Det är helt felaktigt, säger förhandlaren Anna Nykvist och hänvisar till statistik som visar att Hyresgästföreningens förhandlingar det senaste året pressat ned höjningarna från i snitt 1,93 i begärd höjning till i genomsnitt 0,61 i faktisk hyreshöjning.
Hon fortsätter:
– Vår roll som part på marknaden är ju inte att höja hyran och påkallar inte värden hyresjustering så ringer vi inte och påminner dem. Det är så dumt.
Läs vad hyresvärden säger här.