Annons

Ökänd värd får bygga nytt hus – hyresgästen Michael: ”Skandal”

Stenungsund Bengt Stjärnered har listats som en av Sveriges värsta värdar. Hans hyreshus i Stenungsund har tidigare varit tvångsförvaltat. Enligt hyresgästerna sköts fortfarande inte underhållet, mycket får de göra själva. Trots detta godkänner kommunen nu värdens plan att bygga ett nytt hus intill det gamla.
Foto: Anders Nicander
Vanvårdat. Michael Sundqvist, Ingrid Heyer, Ann-Sofie Nilsson och Juan Capllonch är oroliga att deras hyresvärd medvetet låter huset förfalla för att kunna riva det i framtiden, något kommunen sagt nej till.

– Jag begriper inte varför han får bygga ett nytt hus när han inte kan sköta det han redan har. Det är skandal, säger hyresgästen Michael Sundqvist.

Gräs och mossa håller långsamt på att besegra sten och asfalt, förra årets halkgrus ligger kvar och färgen på trädetaljerna flagnar.

Läs ocksåHär är dina verktyg när värden inte gör sitt jobbHand på en lagbok
Lekplatsen framför huset.

Många av namnen på porttelefonen tillhör människor som flyttat för länge sen.

En följetong

Bengt Stjärnereds bolag Fejen Bostäder är en följetong hos Hyresgästföreningen.

2011–2014 stod fastigheten i stadsdelen Kopper under tvångsförvaltning, och sköttes av kommunala Stenungsundshem. Bengt Stjärnered hamnade på Hem & Hyras lista över Sveriges värsta värdar. Under tiden sålde Fejen två av de tre husen.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

Enligt hyresgästerna i det kvarvarande huset har vissa saker blivit bättre efter tvångsförvaltningen. Bengt Stjärnered har slutat att gå in oannonserat i lägenheter och förråd, och alla får betala ungefär samma hyra nu.

Ingen fastighetsskötare

Men trots detta har Hyresgästföreningen Västra Sverige hunnit ha 25 olika ärenden sedan 2015 kopplade till huset på Bergsvägen. En stor del av dem har gällt olika typer av brister som inte åtgärdas.

Ingrid Heyer, Ann-Sofie Nilsson och Michael Sundqvist trivs i huset men önskar sig en annan hyresvärd.

– De senaste åren har han inte haft någon fastighetsskötare, det är det stora problemet. Utan han sköter allt själv – ibland. Han bor i Alingsås, så det är 16 till 18 mils körning tur och retur när han ska göra något, säger Michael Sundqvist.

Han och hans grannar upplever att det tar väldigt lång tid innan något händer om de felanmäler. Många gånger sker inget alls, och ett bryskt bemötande är inte ovanligt. De radar upp mängder med exempel medan vi går runt i huset, där många av lamporna inte fungerar.

Trasig spis i månader

Ingrid Heyer berättar om när hennes spis gick sönder.

– Det tog tre månader efter att jag anmält det. Sedan ringde telefonen klockan sju en kväll. Bengt var i Göteborg och hade min spis i bilen. Jag var nyopererad för tarmvred, och ville inte att han skulle komma den kvällen, men då sa han att i så fall visste han inte när jag skulle få den, säger hon.

Läs ocksåRishi blåst på 64 000 kronor i kommunala värdens hyreshus: ”Visste att hyran var för hög”Sweden Accomodation har tagit ut överhyra av en rad hyresgäster i Göteborg. De får troligen aldrig tillbaka sina pengar eftersom bolaget har gått i konkurs.

Ingrid Heyer vågade inte riskera att behöva vänta ännu längre. Bengt Stjärnered baxade in den nya spisen i hennes lägenhet. Men lådan för plåtarna gick sönder i hanteringen.

Bra hus från början

– Sedan tog det tre månader till innan jag fick en ny låda, efter mycket tjat. Spisen är bättre begagnad, men den fungerar i alla fall. ”Du behöver inte betala något extra” sade han, säger Ingrid Heyer.

Annons
Huset har 25 lägenheter ovan jord plus en extra i källaren.

Egentligen skulle deras boende kunna vara kanonbra, menar hyresgästerna. Det är inget fel med fastigheten från början. Huset är byggt 1961 och renoverat 1995, även om stammarna inte byttes då.

– Jag stortrivs med min lägenhet, och läget kunde inte vara bättre, säger Ingrid Heyer.

Vill ha ordning och reda

Michael Sundqvist håller med.

– Vi trivs också med lägenheten, vi vill bara ha ordning och reda och att vi får svar på våra felanmälningar. Och att de åtgärdas inom rimlig tid med ett trevligt bemötande, säger han.

När det skymmer blir det skumt i trappuppgången. Bara vissa lampor fungerar.

Numera väljer hyresgästerna att göra många saker själva i stället för att felanmäla. Skotta snö, grovstäda och hänga dit nya sopsäckar i tvättstugan till exempel. Eller sätta upp nät som hindrar duvor från att bygga bo under takfoten.

”Ska inte behöva göra allt”

– Jag kan göra mycket på egen hand med en skruvdragare. Men jag ska inte behöva göra allt själv, det är ju saker vi betalar hyra för, säger Juan Capllonch.

Juan Capllonchs köksfläkt har varit trasig i fem mänader. Trots upprepade felanmälningar har inget hänt.

I tio år har Fejen Bostäder bedrivit en ansökningsprocess mot Stenungsunds kommun. Målet har varit att ändra detaljplanen för Bergsvägen, vilket Hem & hyra tidigare berättat om.

Ursprungligen var idén att riva det befintliga huset och bygga två nya i stället. Men sedan kommunen sade nej till det 2021, så är den officiella planen nu att enbart bygga ett nytt åttavåningshus intill det befintliga.

Överklagade

Kommunstyrelsen godkände den nya detaljplanen i början av sommaren. 19 av hyresgästerna på Bergsvägen 5–9 överklagade beslutet. Först till länsstyrelsen och sedan till Mark- och miljödomstolen, men överklagan fick avslag i båda instanserna.

Förutom att hyresgästerna inte gillar att bli av med solljus, parkeringar och natur intill huset, så är de oroliga för vad som händer med deras egna bostäder i framtiden. Minst två av deras grannar bor i dag på rivningskontrakt, uppger de.

– Det känns som medveten misskötsel av huset. Han tror kanske att han ändå får riva det om det blir tillräckligt förfallet, säger Michael Sundqvist.

När Michael Sundqvist och två andra hyresgäster bestred Bengt Stjärnereds höjning av parkeringshyran blev deras parkeringsplatser uppsagda. ”Han vill visa vem som bestämmer. Men vi har bestridit uppsägningen också, vi har ju betalat hyran hela tiden”, säger Michael Sundqvist.

”Haft mycket diskussioner”

Olof Lundberg (S) är kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund. Han säger att det har varit många turer i detaljplaneärendet. Men det avgörande var att Bengt Stjärnered och Fejen kunde visa upp en bankgaranti som säkrar finansieringen för husbygget.

Annons
Olof Lundberg (S).

– Då vet vi att det inte blir ett stillastående projekt. Det är de papper vi behöver.

Tar ni hänsyn till hur lämpad fastighetsägaren är som hyresvärd i en sådan här ansökan?

– Egentligen kan vi inte göra det. Vi kan bara titta på om de har de ekonomiska musklerna till att förverkliga projektet. Men vi har haft mycket diskussioner runt det här kan jag säga, och det är ovanligt. Vi har ju också hört från hyresgästerna vad de tycker.

Hyresgästerna anser att Fejen inte sköter underhåll och förvaltning. Vad tänker du om det?

– Ursprungligen var ju planen att riva huset. Jag tror att fastighetsägaren behöver se över  sitt bestånd nu. Han inser nog själv att det finns ett stort underhållsbehov, jag tror att det är mycket som är rätt så slitet, säger Olof Lundberg.

Värden vill inte prata

Hem & Hyra ringer Bengt Stjärnered. Vi vill fråga bland annat om hur han ser på klagomålen.

Men också vad han har för framtidsplaner för det befintliga huset och för sin förvaltning, Ska han fortsätta sköta allt själv om han bygger ett nytt hus?

Bengt Stjärnered vill dock inte svara på något över telefon. Han säger omedelbart att han vill ha alla frågor på mejl.

Vi skickar frågorna. När vi ringer upp två dagar senare säger Bengt Stjärnered att han inte har tid den här veckan och trycker bort samtalet.

Senare samma dag skickar han ett sms. ”Vi återkommer när vi har något att berätta. Allt gott. Bengt.”

LÄS MER: Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb

Läs också Doftblock som tappades i toaletten kan kosta Karin tusentals kronor Sadeta hann inte flyttstäda innan värden ringde polis - stämdes på 500 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.