Ökänd värd får bygga nytt hus – hyresgästen Michael: ”Skandal”
– Jag begriper inte varför han får bygga ett nytt hus när han inte kan sköta det han redan har. Det är skandal, säger hyresgästen Michael Sundqvist.
Gräs och mossa håller långsamt på att besegra sten och asfalt, förra årets halkgrus ligger kvar och färgen på trädetaljerna flagnar.
Många av namnen på porttelefonen tillhör människor som flyttat för länge sen.
En följetong
Bengt Stjärnereds bolag Fejen Bostäder är en följetong hos Hyresgästföreningen.
2011–2014 stod fastigheten i stadsdelen Kopper under tvångsförvaltning, och sköttes av kommunala Stenungsundshem. Bengt Stjärnered hamnade på Hem & Hyras lista över Sveriges värsta värdar. Under tiden sålde Fejen två av de tre husen.
Enligt hyresgästerna i det kvarvarande huset har vissa saker blivit bättre efter tvångsförvaltningen. Bengt Stjärnered har slutat att gå in oannonserat i lägenheter och förråd, och alla får betala ungefär samma hyra nu.
Ingen fastighetsskötare
Men trots detta har Hyresgästföreningen Västra Sverige hunnit ha 25 olika ärenden sedan 2015 kopplade till huset på Bergsvägen. En stor del av dem har gällt olika typer av brister som inte åtgärdas.
– De senaste åren har han inte haft någon fastighetsskötare, det är det stora problemet. Utan han sköter allt själv – ibland. Han bor i Alingsås, så det är 16 till 18 mils körning tur och retur när han ska göra något, säger Michael Sundqvist.
Han och hans grannar upplever att det tar väldigt lång tid innan något händer om de felanmäler. Många gånger sker inget alls, och ett bryskt bemötande är inte ovanligt. De radar upp mängder med exempel medan vi går runt i huset, där många av lamporna inte fungerar.
Trasig spis i månader
Ingrid Heyer berättar om när hennes spis gick sönder.
– Det tog tre månader efter att jag anmält det. Sedan ringde telefonen klockan sju en kväll. Bengt var i Göteborg och hade min spis i bilen. Jag var nyopererad för tarmvred, och ville inte att han skulle komma den kvällen, men då sa han att i så fall visste han inte när jag skulle få den, säger hon.
Ingrid Heyer vågade inte riskera att behöva vänta ännu längre. Bengt Stjärnered baxade in den nya spisen i hennes lägenhet. Men lådan för plåtarna gick sönder i hanteringen.
Bra hus från början
– Sedan tog det tre månader till innan jag fick en ny låda, efter mycket tjat. Spisen är bättre begagnad, men den fungerar i alla fall. ”Du behöver inte betala något extra” sade han, säger Ingrid Heyer.
Egentligen skulle deras boende kunna vara kanonbra, menar hyresgästerna. Det är inget fel med fastigheten från början. Huset är byggt 1961 och renoverat 1995, även om stammarna inte byttes då.
– Jag stortrivs med min lägenhet, och läget kunde inte vara bättre, säger Ingrid Heyer.
Vill ha ordning och reda
Michael Sundqvist håller med.
– Vi trivs också med lägenheten, vi vill bara ha ordning och reda och att vi får svar på våra felanmälningar. Och att de åtgärdas inom rimlig tid med ett trevligt bemötande, säger han.
Numera väljer hyresgästerna att göra många saker själva i stället för att felanmäla. Skotta snö, grovstäda och hänga dit nya sopsäckar i tvättstugan till exempel. Eller sätta upp nät som hindrar duvor från att bygga bo under takfoten.
”Ska inte behöva göra allt”
– Jag kan göra mycket på egen hand med en skruvdragare. Men jag ska inte behöva göra allt själv, det är ju saker vi betalar hyra för, säger Juan Capllonch.
I tio år har Fejen Bostäder bedrivit en ansökningsprocess mot Stenungsunds kommun. Målet har varit att ändra detaljplanen för Bergsvägen, vilket Hem & hyra tidigare berättat om.
Ursprungligen var idén att riva det befintliga huset och bygga två nya i stället. Men sedan kommunen sade nej till det 2021, så är den officiella planen nu att enbart bygga ett nytt åttavåningshus intill det befintliga.
Överklagade
Kommunstyrelsen godkände den nya detaljplanen i början av sommaren. 19 av hyresgästerna på Bergsvägen 5–9 överklagade beslutet. Först till länsstyrelsen och sedan till Mark- och miljödomstolen, men överklagan fick avslag i båda instanserna.
Förutom att hyresgästerna inte gillar att bli av med solljus, parkeringar och natur intill huset, så är de oroliga för vad som händer med deras egna bostäder i framtiden. Minst två av deras grannar bor i dag på rivningskontrakt, uppger de.
– Det känns som medveten misskötsel av huset. Han tror kanske att han ändå får riva det om det blir tillräckligt förfallet, säger Michael Sundqvist.
”Haft mycket diskussioner”
Olof Lundberg (S) är kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund. Han säger att det har varit många turer i detaljplaneärendet. Men det avgörande var att Bengt Stjärnered och Fejen kunde visa upp en bankgaranti som säkrar finansieringen för husbygget.
– Då vet vi att det inte blir ett stillastående projekt. Det är de papper vi behöver.
Tar ni hänsyn till hur lämpad fastighetsägaren är som hyresvärd i en sådan här ansökan?
– Egentligen kan vi inte göra det. Vi kan bara titta på om de har de ekonomiska musklerna till att förverkliga projektet. Men vi har haft mycket diskussioner runt det här kan jag säga, och det är ovanligt. Vi har ju också hört från hyresgästerna vad de tycker.
Hyresgästerna anser att Fejen inte sköter underhåll och förvaltning. Vad tänker du om det?
– Ursprungligen var ju planen att riva huset. Jag tror att fastighetsägaren behöver se över sitt bestånd nu. Han inser nog själv att det finns ett stort underhållsbehov, jag tror att det är mycket som är rätt så slitet, säger Olof Lundberg.
Värden vill inte prata
Hem & Hyra ringer Bengt Stjärnered. Vi vill fråga bland annat om hur han ser på klagomålen.
Men också vad han har för framtidsplaner för det befintliga huset och för sin förvaltning, Ska han fortsätta sköta allt själv om han bygger ett nytt hus?
Bengt Stjärnered vill dock inte svara på något över telefon. Han säger omedelbart att han vill ha alla frågor på mejl.
Vi skickar frågorna. När vi ringer upp två dagar senare säger Bengt Stjärnered att han inte har tid den här veckan och trycker bort samtalet.
Senare samma dag skickar han ett sms. ”Vi återkommer när vi har något att berätta. Allt gott. Bengt.”