Olga ersattes för kalla golv
Hörntrean i Norra Hallsås i Lerum var nästan nybyggd när Olga Thundal flyttade in i februari 2011. Huset står på pelare, och kylan inomhus kändes direkt. Olga kontaktade hyresvärden Förbo, som redan kände till problemet i hennes lägenhet på nedre botten.
– De kom hit och mätte. Jag hade minus sex grader i kökslådorna och plus sex och en halv grad på köksgolvet, berättar hon.
Maria Malm och hennes grannar tvingades förra sommaren leva med oljud och byggdamm i fyra månader då deras värd i Torslanda lade in ljudisolering mellan våningarna – inte sällan på kvällar och helger.
– Det var fullständigt olidligt. Vi hade honom inne hos oss hela tiden. Han hade absolut ingen tanke på att han störde, säger Maria.
De båda hyresgästerna kontaktade Hyresgästföreningen, som tog sig an fallen. För Marias del ledde det till att hon slapp en månadshyra, samt ett skriftligt avtal på hur värden lovar att bete sig framöver.
– Det kändes helt fantastiskt att vi fick rätt. Pengarna var inte det viktiga, utan markeringen, säger Maria Malm.
Fick rådet att acceptera förlikning
Marias värd, Tibor Vaspöri, hävdar å sin sida att han aldrig gått in i lägenheterna på det sätt som påstås, att han även bjöd på en extra uppfräschning och att Hyresgästföreningen förstört hans relation med hyresgästerna.
– Jag fick rådet att acceptera förlikning, det ansågs billigare. Men förbättringen jag gjorde borde vara tillräcklig som kompensation. Att tvingas till saker är inte roligt, speciellt inte om man är en liten fastighetsägare. Hyresgästföreningen utnyttjar sin storlek, säger han.
Även Olga Thundal i Lerum har fått ekonomisk kompensation av värden för begränsningen i sitt boende, totalt 10 700 kronor.
– Hittills har jag haft kallt på golvet i 17 månader, och det kanske inte är så jättemycket pengar per månad. Men jag får ändå något som gör skillnad för mig. Och jag är glad att Förbo tog sitt ansvar, säger hon.
Förbo framhåller att man försökt åtgärda Olgas kylslagna lägenhet en längre tid, bland annat genom tilläggsisolering.
– Men vi har inte gett oss än utan fortsätter leta efter orsaken tillsammans med byggentreprenören. Samtidigt ska vi göra mätningar för att se hur det ser ut i andra lägenheter i huset, säger kommunikationschef Marie Keidser von Heijne.
Ökande behov av rådgivning
Allt fler vänder sig till Hyresgästföreningens region i västra Sverige för rådgivning. De senaste fem åren har inneburit en ökning med över 70 procent. Enligt Ann-Kristin Hedeberg, juridisk chef på Hyresgästföreningens regionkontor i Göteborg, har det troligen flera orsaker.
– Dels kan problematiken ha ökat. Men vi syns och hörs på fler platser i dag, och hyresgästerna kan också ha blivit mer medvetna. 2013 förkortade vi även våra kötider, vilket gör att antalet medlemmar som kommer fram till rådgivningen ökar, säger hon.
Hyresgästföreningen inrättade nyligen en gemensam, nationell rådgivningsfunktion i Uppsala. Sedan mars i år hänvisas även Storgöteborgs hyresgäster dit.
Det här behövde flest hyresgäster hjälp med i Storgöteborg under 2013, enligt Hyresgästföreningens rådgivning:
Hinder i nyttjandet av bostaden, 18 procent
Frågor om hyran, 12 procent
Lägenhetens skick, 12 procent
Hyresavtalet, 7 procent
Störningar, 7 procent
Källa: Hyresgästföreningen region västra Sverige
Om du inte kan använda din lägenhet som det är tänkt, till exempel vid renovering, kan du ha rätt till ersättning.
Ersättningens storlek beräknas på hur lång tid du drabbats och hur omfattande problemet varit.
Gäller ej vid vanligt underhåll.
Osäker på vad som gäller i ditt fall? Fråga Hyresgästföreningen.
De senaste fem åren har antalet rådgivningar ökat med 73 % i Storgöteborg. Så här många hyresgäster har bett om hjälp:
2013: 8 633 st
2012: 6 985 st
2011: 7 125 st
2010: 5 667 st
2009: 4 987 st
Källa: Hyresgästföreningen region västra Sverige