Annons

Helena bodde ovanpå Icabutik: ”Oljuden var rena tortyren”

Alingsås Eländet började när Ica-butiken flyttade in under Helenas lägenhet. Oväsen från butikens kylanläggningen störde hennes nattsömn. "Det är tortyr att inte få sova", säger Helena.
Foto: Karin Gistedt
Med Hyresgästföreningens hjälp fick Helena Wingård en hyresreducering på 5 000 kronor för de problem hon haft med oljuden i sin lägenhet. "Det gäller att känna till sina rättigheter", säger Helena Wingård.

Helena Wingård hade sålt en liten gård och bestämt sig för att flytta. Hyresrätten i det nya huset på Rubingatan i Alingsås var kanske i minsta laget och något dyrare än hon tänkt sig.

Men läget, i den lummiga Stadsskogen, var fint och det kändes lyxigt att flytta in i ett nybyggt hus.

Läs ocksåMio tar strid mot fakturan för störning: ”Ska man inte kunna spela musik mitt på dagen?”? Mio Pettersson har fått flera besök av störningsjouren när han spelat musik på eftermiddagen. Nu vägrar han betala värdens senaste faktura.

– Jag flyttade in i februari 2018 och trivdes bra. Det var först i mars 2020 som problemen började. När Ica-butiken flyttade in i lokalerna här under, säger Helena och pekar mot golvet.

Ett dovt burrande oljud som tycks komma från golv och väggar. Så beskriver Helena Wingård oljudet från Ica-butiken under golvet.

– Under min lägenhet har de tydligen maskinrummet för sin kylanläggning. Det är oljuden därifrån som tränger upp hit, säger Helena Wingård.

Vi sitter vid Helenas köksbord. Först hör vi inget särskilt. Men efter en stund sätter det igång. Ett dovt burrande oljud som tycks komma från golv och väggar.

Läs ocksåHyresgästerna betalar för trygghet men får klotter och inbrott: Så bemöter värden kritikenEn tvådelad bild som visar en tegelvägg med en skylt med texten "Fastighetsägarna trygghetsbevakad fastighet" samt en skåpbil med texten "Limhamnshus".

– Det kommer och går. Värst är det på natten. Jag vaknar av det och har sedan svårt att somna om. Att inte kunna sova i sitt eget hem är rena tortyren, säger Helena Wingård.

Hon kontaktade sin hyresvärd Wikowia och framförde sitt klagomål. De skickade dit sin förvaltare.

– Oanmält ringde han på en morgon. Kom in i lägenheten och konstaterade att han ”…inte hörde något”, säger Helena Wingård.

Läs ocksåPolisfyndet på julafton: 18-åring tillverkade k-pist i lägenheten – med 3D-printerTre bilder. En på en maskerad person som riktar ett vapen mot kameran, en bild på en pistol och en bild på ett vitt halvfärdigt plastvapen med vissa metalldelar.

Men Helena stod på sig. Fortsatte att skicka e-postmeddelande till Wikowia där hon klagade på oljudet och beskrev hur dåligt hon mådde av att inte kunna få lugn och ro i sitt eget hem. När ingenting hände vände hon sig till kommunens miljöskyddskontor och Hyresgästföreningen.

Annons

– Lågfrekvent buller, som det här handlar om, är ett hot mot hälsan. Det är därför kommunen fungerar som tillsynsmyndighet och gör kontroller när man anmäler att man har såna här problem i sin bostad, säger Helena.

Hyresgästen Helena Wingård känner sig motarbetad av sin hyresvärd Wikowia. ”De har nonchalerat mig totalt”, säger hon.

Miljöenheten på Alingsås kommun upprättade ett ärende och kontaktade Wikowia. De svarade att de hade gjort allt rätt i samband med att Ica flyttade in och att huset klarade kraven som gäller för buller. Men kommunens mätning visade något annat.

– Ljudet överskred Folkhälsomyndighetens riktvärde för så kallat lågfrekvent buller och det hördes inte bara i Helenas lägenhet utan även i husets trappuppgångar, säger Sofia Engström på Hyresgästföreningen, som tagit hand om Helenas ärende.

Eftersom bullret bedömdes utgöra en risk för olägenhet krävde kommunen att Wikowia skulle redovisa hur de skulle få bukt med problemet. I slutet av oktober lämnade Wikowia in en sådan plan.

– Det kändes bra att äntligen få bevis för att det jag upplevt stämmer och att det finns ett problem som nu ska åtgärdas. Men det är tråkigt att man ska behöva koppla in kommunen och Hyresgästföreningen för att få hjälp med något som så uppenbart är hyresvärdens ansvar. Wikowia har nonchalerat mig och valt att inte ta mitt problem på allvar, säger Helena Wingård.

Pengar tillbaka

Med Hyresgästföreningens hjälp har hon även nått en uppgörelse med Wikowia. Det är en så kallad förlikning som innebär att Helenas sista hyresinbetalning minskas med 5 000 kronor.
Ja, det blir hennes sista. För Helena har nu sagt upp sitt kontrakt och bestämt sig för att flytta.

– Jag känner mig motarbetad av min hyresvärd och förminskad av min förvaltare. Det är en olustig känsla. För det jag har fått utstå är 5 000 kronor egentligen för lite. Men jag orkar inte bråka mer. Det ska bli skönt att lägga det här bakom mig, säger Helena Wingård.

Annons

Hon ifrågasätter att Wikowia placerade en mataffär under bostäder men menar samtidigt att det inte är Ica-handlarens fel att det blev så här.

– De som driver butiken kan inte rå för att det blev så här. Men en matbutik för med sig så mycket. Ungefär tjugo meter från mitt sovrumsfönster har Ica sin lastbrygga. Det väsnas rätt rejält när lastbilarna med jämna mellanrum backar in och rullar ut sina stålvagnar med varor till butiken, säger Helena, som hoppas att Wikowias åtgärder gör tillvaron bättre för nästa hyresgäst.

– Jag hoppas att kommunen och Hyresgästföreningen följer upp ärendet. Och att Wikowia håller vad de lovat, säger Helena.

Wikowia är Göteborgsbaserat bolag med hyreshus och lokaler i Göteborg och Alingsås.

När Hem & Hyra kontaktar bolagets vd Anna Jonsson svarar hon att inte vill kommentera ärendet kring Helena Winblads lägenhet över huvud taget.

Miljöskyddskontoret vid Alingsås kommun kommer att följa upp ärendet och kontrollera så att Wikowia följer sin tidplan och åtgärdar bullerproblemen.

Fakta: Hyresgästernas vanligaste problem

Under 2020 upprättade Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg 1 170 medlemsärenden.
Hyresgästernas vanligaste problem gällde:

  • Lägenhetens skick, 336 ärenden (29 procent)
  • Frågor om hyran, 200 ärenden (17 procent)
  • Hyresgästens skadeståndsansvar, 98 ärenden (8 procent)
  • Störningar, 89 ärenden (8 procent).
  • Ändring av hyresvillkor, 83 ärenden (7 procent)
  • Återbetalning av hyra, 67 ärenden (6 procent)

Källa: Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg

Läs också Silvia blev överfallen i tvättstugan – därför kan förövarens ex-fru bli hemlös Hundratals kilo rakt ner i golvet - muskelbyggarnas nattliga stök plågar grannarna: ”Vi har haft ett helvete”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.