Omstridda skatteklipp kan komma att stoppas
Kommuner och privata fastighetsägare sparar varje år miljardbelopp i skatt genom att paketera fastigheter som ska säljas i separata bolag och sedan överlåta aktierna i bolaget skattefritt och med minimerad stämpelskatt.
Sandviken, Gävle, Västerås, Enköping och Söderhamn är bara några exempel på kommuner i regionen Aros-Gävle som under de senaste åren låtit sina bostadsbolag placera säljobjekten i nya dotterbolag för att de ska kunna sälja aktier i stället för fastigheter.
Exemplet Sandvikenhus med försäljning av 385 paketerade lägenheter blev nyligen ett ärende för finansministern Magdalena Andersson (S) att ta ställning till.
Detta sedan Ulla Andersson, vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, satt ny fart på debatten genom att i riksdagens frågestund efterlysa besked om hur regeringen ser på den här formen av kommunal skatteplanering och vilka åtgärder som planeras.
– Sandvikens kommuns agerande underminerar skattemoralen och är moraliskt förkastligt, ansåg V-politikern från grannkommunen Gävle.
Magdalena Andersson svarade att ett starkt samhälle kräver ett legitimt skattesystem där alla är med och betalar skatt efter bärkraft.
Transaktioner som görs enbart i syfte att undvika skatt är ett problem. Detta oavsett vem som gör det, menade finansministern.
Hon hänvisade till en utredning som varit ute på remiss och nu slutbehandlas på finansdepartementet inför ett kommande lagförslag.
Kontentan av utredningsförslaget är att skatteeffekten ska vara densamma oavsett om en fastighet säljs direkt eller indirekt genom paketering i ett bolag.
Men Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta, är kritisk. Så här säger han till Hem & Hyra:
– Om förslaget genomförs kommer det att påtagligt försvåra och motverka den samhällsnyttiga verksamhet som de allmännyttiga bostadsföretagen bedriver. I det ingår bland annat att i samråd med kommunerna arbeta fram nya möjligheter att bygga bostäder.
– Ett ökat skatteuttag skulle väsentligt försämra redan pressade kalkyler. Det gäller även företagens möjlighet att sälja en del av fastighetsbeståndet för att frigöra kapital och finansiera nybyggnadsprojekt.
Sveriges Allmännytta, tidigare Sabo, skriver i sitt remissyttrande att den så kallade paketeringsutredningens analyser är bristfälliga och att konsekvensbeskrivningarna är undermåliga.
Förslaget bör inte få ligga till grund för en förändrad lagstiftning, anser de allmännyttiga bostadsföretagens organisation.
Fastighetspaketering stod 2015 för så mycket som 90 procent av den totala omsättningen vid försäljningar.
Genom att göra den här formen av laglig skatteplanering verkningslös och sätta nya regler för stämpelskatten beräknas de offentliga finanserna, enligt utredningen, stärkas med 6,1-13,3 miljarder per år. Kortsiktigt kan effekterna bli ännu större.