Ovälkomna gäster skitade ned
Sommaren är över men solen värmer fortfarande när Hem & Hyra hälsar på hemma hos Catherine Berntsson på Nygatan på Söder i Huskvarna. Hennes balkong har fin utsikt mot Vättern men den gångna sommaren stod balkongen oanvänd.
– Det är äckligt och snuskigt, jag vill knappt ens titta ut på balkongen, säger Catherine.
Anledningen är ett duvpar som på sommaren bestämde sig för att bygga bo på balkonggolvet. Det resulterade i två kullar ungar och dessutom två bon, eftersom duvparet bestämde sig för att överge sitt första bo efter första kullen och bygga ett nytt bo i andra hörnet av balkongen. Spillning och fjädrar finns nu över hela golvet.
Fåglar är ett jätteproblem på området säger Catherine. Hon tycker att det är obehagligt, särskilt när de kommer till hennes balkong. Catherine lider av en immunbristsjukdom och har lätt för att dra på sig infektioner. I somras kontaktade hon hyresvärden, Hökerums Fastighets AB.
– De hade semesterstängt hela juli och på hemsidan hänvisades det till ett journummer, vid akuta ärenden.
Vad som hände efter det råder det delade meningar om. Catherine hävdar att fastighetsskötaren som hade jour och som var hemma hos henne ska ha sagt att han inte hade behörighet att kontakta Anticimex för att städa upp på balkongen.
– Han sade att jag skulle avvakta till kontoret öppnade igen efter sommaren.
Som hyresgäst har du ett ansvar. Varför gjorde du inget själv?
– För att jag har påpekat det här problemet tidigare. Jag har tagit upp det vid bomöten flera gånger och föreslagit åtgärder men det händer inget.
När Hem & Hyra hälsar på hemma hos Catherine i slutet av augusti kvarstår problemet. Duvorna är kvar på balkongen och Catherine och hyresvärden pratar inte längre med varandra. Peter Hjert är fastighetsförvaltare på Hökerums fastigheter. Han har en annan version av vad som hänt.
– Vår fastighetsskötare har erbjudit sig att ta hand om duvorna men han fick inte göra det, eftersom hyresgästen krävde att vi skulle ringa Anticimex.
– Men hyresgästen har ett ansvar för att hålla ordning och reda på sin balkong, säger Peter Hjert.
Han medger att det finns stora problem med fåglar i bostadsområdet, det på grund av att ”extremt många boende” matar fåglar från sina balkonger.
– Men jag påstår inte att den aktuella hyresgästen gör det.
Kommunen kan kräva åtgärder
För Anticimex har det blivit ett allt vanligare uppdrag att ta bort fågelbon. Det säger Curt-Olof Dahl, platschef på Anticimex i Jönköping.
– Tidigare var det jätteovanligt att det var bekymmer med fåglar. En förklaring kan vara alla platta tak numera, det är en utmärkt boendemiljö, framförallt för måsar, säger Curt-Olof Dahl.
Om det finns stora problem med fåglar i ett bostadsområde kan de utgöra ”olägenhet för människors hälsa” och då kan kommunen förelägga hyresvärden att vidta åtgärder.
– Det är väldigt sällsynt att det hamnar hos oss. De flesta hyresvärdar brukar själva åtgärda problemet, säger Erik Engwall, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Jönköpings kommun.
Hyresgästen kan bli skadeståndsskyldig
Vilka skyldigheter har då hyresgästen? Hyresgästen har så kallad vårdplikt för lägenheten och den omfattar även balkongen som ska hållas ren. Det kan finnas en viss risk för att hyresgäster som inte håller rent från duvträck, kan bli skadeståndsansvariga om balkongen skadas.
Historien kan dock få ett lyckligt slut. När Hem & Hyra några veckor senare ringer upp Peter Hjert är han på taket till Catherines hus.
– Vi ska sätta upp spiklinor på både tak och balkongräcken, så att duvorna inte kan landa. Vi ska också sätta upp fler rovdjurssiluetter och eventuellt även kontakta kommunens jägare.