Ovanligt hård bedömning anser Hyresgästföreningen
Och anledningen till det är den lilla skrivelsen i kontraktet som säger att hyresgästen inte har rätt till nedsättning ”vid sedvanligt underhåll”.
Hade renoveringen av badrummet ovanför Dominique Prahl Fernandes familj och deras granne Sidney Larsson gjorts efter till exempel en vattenskada, hade det inte räknats som sedvanligt underhåll – och då hade de kunnat få ersättning.
Trots att Öbo har rätt rent juridiskt, är juristen Patrik Esfandi på Hyresgästföreningen förvånad över Öbos envisa hållning i frågan om ersättning.
– En hyresvärd som Öbo brukar det gå att förhandla med. Hyresvärdar säger oftast nej först, det ingår i taktiken, men efter en förhandling brukar seriösa hyresvärdar gå med på en viss kompensation, säger han.
Patrik Esfandi säger att hyresgäster som råkar ut för liknande saker och som har skrivit på ett kontrakt där de avtalat bort sin rätt till ersättning vid underhållsarbeten, trots det kan vända sig till hyresnämnden.
– Man kan alltid vända sig till hyresnämnden och be dem ta upp frågan. Man yrkar på ett belopp man vill ha tillbaka och sedan går hyresnämnden in och medlar.
Läs också: ”Ingen ersättning för bullerstörda grannar”: http://www.hemhyra.se/artikel/orebro/ingen-ersattning-bullerstorda-grann…