Oväntad vändning – Viktors fråga om p-plats slutade med hyressänkning på 397 132 kronor
Artikeln är uppdaterad.
De åtta hyresgästerna på Stora Essingen fick en positiv överraskning när överenskommelsen mellan värden och Hyresgästföreningen presenterades. Hyrans sänks med mellan 3 200 kronor och strax över 5000 kronor i månaden. Förutom sänkningen på totalt 397 132 kronor per år ska värden också betala tillbaka den för höga hyran som tagits ut 12 månader tillbaka.
Nästan lika mycket som hyressänkningen.
– Det här är så jäkla bra att vi gjorde det här och att hyresgästerna får sänkt hyra. Vi har inget emot hyresvärden men det ska vara rätt, säger Viktor Andréen.
Kände inte till sina rättigheter
Enligt Viktor Andréen började allt med att han kontaktade Hyresgästföreningen och ställde frågor om sin parkeringsplats. Han nämnde då sin hyra på 13 000 kronor för lägenheten på cirka 50 kvadrat, vilket fick Hyresgästföreningen att reagera och gå vidare med ärendet.
– Vi kände inte till våra rättigheter så det var jättebra att vi fick hjälp, säger han.
Enligt Sandra Zuniga Michel, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen uppdagades det då att det fanns en förhandlingsordning i huset. Vilket innebär att hyresvärden ska förhandla hyrorna med Hyresgästföreningen.
– Men värden hade inte förhandlat hyror på flera år utan satt egna alldeles för höga hyror. Det är förvånande att de inte vet om att man ska förhandla, säger hon.
Vet du varför ni inte kände till att det fanns en förhandlingsordning och att hyran skulle förhandlas?
– Man måste ju inte höja hyran. Så får vi inte in framställningar om att värden vill höja hyran så är det inget vi reagerar på. Vi söker inte aktivt upp värdar och frågar varför de inte höjer hyran. Det är därför det är så viktigt att det finns medlemmar som Viktor, som uppmärksammar oss på att hyran höjts utan förhandling. Höjs hyran ska det alltid komma information från Hyresgästföreningen till berörd medlem.
Fick tillbaka över 30 000
Viktor Andréen har idag flyttat från huset men fick tillbaka 30 166 kronor.
– Jag blev förvånad men väldigt glad att vi och övriga fick kompensation och sänkt hyra. Men det hade aldrig gått utan den hjälp vi fått från Hyresgästföreningen – en uppmaning till andra är att våga ta kontakt med Hyresgästföreningen om man misstänker att något är fel, säger han.
För Sandra Zuniga Michel var det viktigt att även Viktor Andréen fick kompensation, även om han egentligen inte hade rätt till det då han hyrde en ny lägenhet som värden byggt i huset.
– Då har värden rätt att sätta första hyran utan förhandling. Men vi tyckte det var jätteviktigt att slåss för Viktor Andréen som är vår medlem och den som uppmärksammade oss på det här, säger hon.
Överenskommelsen tecknades i somras och innebar till exempel att hyran för en lägenhet på 30 kvadratmeter sänks från 9 000 kronor till 5 800 kronor i månaden. För den som har en tvåa på 47 kvadratmeter sänks hyran från 13 000 kronor till 7 723.
Hyresgästerna får också tillbaka den hyra de betalat för mycket under ett år tillbaka. och att hyresgästerna skulle få återbetalning av mellanskillnaden mellan den felaktiga hyran och den nya hyran. Kompensationen ska ske i form av hyresrabatt under 12 månader.
”Alla är nöjda och glada”
Hem &Hyra har pratat med en hyresgäst som bor kvar i huset och som berättar att hyran har sänkts och att hyresgästerna fått kompensation.
– Hyresvärden har följt det som var överenskommet så alla är nöjda och glada, säger hyresgästen som vill vara anonym.
För att försöka få en förklaring till händelsen har Hem & Hyra sökt Fastighetsägaren Ted Elvhage för en intervju.
Han har valt att svara på våra frågor via mejl.
Vad är din kommentar till överenskommelsen mellan er och Hyresgästföreningen?
”Det känns bra. Vi var inte medvetna om att det fanns en förhandlingsordning för några av lägenheterna i huset. När vi då blev kontaktade av Hyresgästföreningen och förstod att hyreshuset stod under en äldre förhandlingsordning från tidigare ägare, så passade vi på att göra en genomgång av alla lägenheterna i huset. Då visade det sig att andra lägenheter har haft för hög hyra i jämförelse med bruksvärdet. Dock visade sig att den aktuella lägenheten som var den ursprungliga orsaken till kontakten, var prissatt korrekt utifrån de parametrar som Hyresgästföreningen ansåg rimliga. Nya hyrorna är nu justerade och återbetalning pågår enligt överenskommelse,” skriver han.
Vad jag förstår ska ni sänka hyran med cirka 400 000 och återbetala en del till hyresgästerna, vet du hur mycket det blir totalt?
”Ja, det kommer att bli ett stort tapp för ett litet fastighetsbolag som detta. Vi kommer behöva fundera på hur vi ska kunna driva fastigheten utan förlust på längre sikt, det kommer inte att bli enkelt. Men vi har fått en bra kontakt med både Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna, och det känns bra att vi nu vet att hyrorna är korrekt satta.”
Sedan undrar jag varför ni inte har förhandlat hyran när det fanns en förhandlingsöverenskommelse?
”Vi tog över hyreshuset i maj 2018, och sedan dess har vi inte höjt hyran. Före oss ägdes huset av ett dödsbo, som inte hade höjt hyran sedan ägaren hade totalrenoverat hela huset, samt byggt till ytterligare lägenheter. Den ägaren hade köpt huset tomställt från ett fastighetsbolag, och tyvärr hade inte avtalet om förhandlingsordningen kommit med i listan på viktiga avtal i köpeavtalet. Så eftersom vi aldrig har höjt hyran sedan vi tog över huset, så kom detta aldrig upp på vår agenda. Vi borde förstås som du skriver i din fråga förhandlat hyran varje år enligt förhandlingsordningen, och det kommer vi göra i fortsättningen.”
Har ni sänkt hyran och kompenserat hyresgästerna för den hyra de har betalat för mycket?
”Ja, nu har vi sänkt hyran enligt överenskommelsen, och vi har betalat tillbaka hyran genom en rabatt på kommande hyror enligt den överenskommelse vi har uppnått med Hyresgästföreningen. På det sättet blir hyresgästerna kompenserade, och vi får en möjlighet att driva verksamheten vidare utan att gå i konkurs.”