Över två år med mögligt tak – nu hotas värden med 100 000 kronor i vite
Efter att en hyresgäst i Kävlinge har levt med ett mögligt badrum i 2,5 år har Hyresnämnden i Malmö nu lagt ett föreläggande på värden att fixa det. Förläggande är förenat med ett vite på 100 000 kronor. Badrummet ska vara fixat senast första juli.
Redan på våren 2020 anmälde hyresgästen att det fanns fukt och mögel i källaren i huset där hon bor. Några månader senare upptäckte hon samma sak i sitt badrumstak. Hon anmälde saken och en vaktmästare konstaterade att det berodde på att ventilationen inte fungerade som den ska.
”Detta förhalas hela tiden”
Det var början på en rad felanmälningar och meddelanden mellan hyresgästen, värden och vaktmästaren. Under tiden blev situationen i badrummet allt värre.
Sms-konversationerna kunde låta så här:
Hyresgästen: ”Nu har det gått ytterligare två veckor och jag har fortfarande inte hört något angående mitt badrum. Vad händer?”
”du får svar om några dagar.”
Hyresgästen: ”Detta förhalas hela tiden.”
”Vi ska absolut kolla på det.”
Hyresgästen kontaktade tidigt miljökontoret som har gjort inspektioner. I början av året lade de till slut ett föreläggande på värden att ta bort möglet och fixa ventilationen.
Badrummet kräver stora renoveringar
Hyresgästföreningen har ansökt om ett så kallat åtgärdsföreläggande i hyresnämnden, det vill säga att värden ska tvingas till åtgärder. När det var dags för förhandling dök ingen från värdens sida upp.
Hyresnämnden kom i förra veckan med sitt beslut. Den konstaterar att det enda som hyresvärden – i ett mejl- har yttrat är: ”Vi ska göra vad vi kan för att få ordning på hennes lägenheten. Däremot är vi inte villiga att byta saker som hon eller annan besökare eller boende förstört”.
Det räcker inte, enligt hyresnämnden. Argumentet till det höga vitet på 100 000 kronor är att värden inte har agerat på så lång tid och att det ska vara så pass kännbart så att någonting nu händer. Badrummet kräver stora renoveringar.
– Bristen i badrummet har funnits under en lång tid hos både Hyresgästföreningen och miljökontoret i kommunen. Därför ville vi att ett beslut skulle vara kraftfullt. Nu hoppas vi på att åtgärderna blir genomförda så att det blir en bra boendemiljö igen i lägenheten, säger Lillemor Nordhöj, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen.