Överklagar nej till tvångsförvaltning
De många och långdragna problemen med fastigheten på Rosenlundsgatan i södra Sofielund i Malmö gjorde att Hyresgästföreningen krävde tvångsförvaltning. Men trots att fastighetsägaren inte fullt ut följt varken hyresnämndens eget beslut om åtgärdsföreläggande eller miljöförvaltningens krav gick ansökan om tvångsförvaltningen inte igenom. Hyresnämnden sade nej. Beslutet förvånade Hyresgästföreningens jurist, Andreas Persson, som nu har lämnat in ett överklagande till Svea hovrätt.
– Jag menar att hyresnämnden har gjort en felaktig bedömning, säger Andreas Persson.
Hyresnämnden konstaterade i sitt beslut att fastighetsägaren slarvat rejält med sin förvaltning men det räckte ändå inte för att fastigheten skulle tvångsförvaltas. Andreas Persson är kritisk.
– En hyresgäst som missar en hyra kan bli av med lägenheten direkt men en fastighetsägare som inte sköter sin förvaltning och inte följer myndighetsbeslut får alltså fortsätta med det. Det ifrågasätter jag, säger Andreas Persson.
När Hem & Hyra besökte huset och hyresgästen Younes Albatal i somras hade ett takfönster precis fallit ner till marken, det luktade mögel, eluttag hängde lösa och familjen klagade på svårigheter att få tag på hyresvärden. När Hem & Hyra återvänder till huset i början av maj visar det sig att en hel del arbete är utfört, men att det är långt ifrån klart. Tre takfönster har bytts ut, samtidigt är arbetet lämnat ofärdigt. Gult isoleringsmaterial hänger löst och det saknas handtag för att kunna öppna fönstren. Enligt Younes Albatal kom det arbetare och inledde reparation av huset i slutet av april. Efter två dagar lade de ner verktygen och försvann.
Vid sidan av det bristande underhållet och den höga hyran, som även den kommer att prövas i hyresnämnden, har familjen fått ekonomiska problem. Nu är de inte säkra på att de kan bo kvar. Younes Albatals fru har förlorat sin praktikplats och ett redan pressat läge har blivit ännu svårare.
– Vi vill stanna i Malmö men kan inte fortsätta bo här. Vi ska prata med socialen och se om de kan hjälpa oss. Ekonomin är det stora problemet idag, säger han.
Han tycker fortfarande att det är lika svårt att få tag på hyresvärden.
– Jag har skickat sms och mejlat men Dragan svarar inte, säger Younes Albatal.
Fastighetsägaren Dragan Davidovic medger att arbetet inte är klart än men det hänger på svårigheter med att få tag på plåtslagare. Enligt fastighetsägaren är det upp till nio veckors väntetid. I övrigt anser han sig ha följt de krav som både miljöförvaltningen och hyresnämnden ställt på honom. Han känner sig orättvist behandlad och blev lättad när hyresnämnden gick på hans linje och sade nej till tvångsförvaltning.
– Jag tycker det är idiotiskt av Hyresgästföreningen att överklaga hyresnämndens beslut. Jag har visat att jag har gjort det jag ska, säger Dragan Davidovic.