P-platsernas bredd passar en folkabubbla – men nu finns en halvmeter bredare bilar
Volkswagen typ 1, folkabubblan, var vanlig i Sverige på 60-talet. Andra vanliga bilar var Saab V4 och Volvo PV. Gemensamt för dessa var att bredden höll sig runt 155-160 centimeter. Det styrde också parkeringsplatsernas bredd. Standard blev oftast 230 centimeter breda platser och det var gott om plats, dörrarna kunde oftast öppnas omkring 40-50 centimeter.
Den bredden finns fortfarande kvar på många parkeringar. Men de senaste åren har den mer normala bredden blivit 180-200 centimeter. Som Volvo V60 med en bredd på 185 centimeter. Det betyder att dörrarna kan öppnas 30-40 centimeter.
Men det finns också många ännu bredare bilar. En Tesla X är 227 centimeter bred med sidospeglarna utfällda. En Ford Explorer är 228 centimeter och därmed bara 2 centimeter smalare än den traditionella parkeringsplatsen. Att öppna dörrarna blir mer eller mindre omöjligt om det står stora bilar på platserna intill.
– Ja, det är tydligt att bilarna blir allt bredare. Jämfört med bilarna som satte normen handlar det om en ökad bredd på omkring en halvmeter. Det är en rejäl skillnad och det skapar så klart problem. Står det tre så breda bilar sida vid sida, går det inte att komma in i mittenbilen, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, fordonsbranschens riksorganisation.
Det finns också bilar som utvecklats åt andra hållet. Renodlade stadsbilar anpassade för trånga gator ligger ofta på 150-160 centimeter.
Ibland ännu smalare, som Renault Twizy med blygsamma 123 centimeter. Den är också väldigt kort, vilket innebär att det får plats två Twizy på en normal parkeringsplats. Det är dock inte en bra åretrunt-bil i Norrland.