Parkeringarna lediga på ”fel” platser
Det kan tyckas lite snurrigt. För samtidigt som parkeringsgarage gapar halvtomma så visar forskning att upp till 30 procent av trafiken i storstädernas innerstäder består av jakt på att hitta parkering.
Förklaringen till motsägelsen ligger till stor del i att de lediga parkeringsplatserna finns en bit utanför stadskärnorna där de flesta hushåll inte har bil. När områdena byggdes på 1960- och 1970-talen var normen en parkeringsplats per lägenhet.
Av Bostadsbolaget i Göteborgs 16 400 platser väntar 2 338 på nya fordon. Dessa platser finns främst i äldre områden där det ofta finns stora öppna parkeringsytor i anslutning till husen. I en del områden marknadsförs lediga parkeringsplatser externt för att få dem uthyrda, i andra avvaktar Bostadsbolaget stadens beslut om att eventuellt bygga hus på delar av parkeringsytorna.
Att sänka parkeringspriserna är inget som har diskuterats. Bostadsbolaget anser att man för det mesta redan ligger under marknadspriserna.
– Det är inte priserna som gör att vissa parkeringsplatser står tomma, utan att hyresgäster inte längre innehar bil i samma utsträckning som när de äldre områdena byggdes, säger Malin Pethrus, pressansvarig på Bostadsbolaget.
I Malmö står 1 434 av MKB:s drygt 11 000 parkeringsplatser tomma. Men någon tanke på att sänka priserna finns det inte, enligt Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB. Kanske blir intresset för p-platser större nu efter att kommunen, trots protester, börjat ta betalt för att stå på gatorna.
Svenska bostäder i Stockholm har i vissa fall sänkt priserna i enskilda garage. Däremot har staden både höjt priserna och infört boendeparkering i områden där bilägare tidigare kunde parkera gratis.
– Det är bättre att människor parkerar i garage och på fastighetsmark i stället för att parkera på gatan. En av poängerna med att införa parkeringsavgifterna för gatuparkering i närförort är just att försöka förmå människor att använda garage i stället. Vi har lediga platser i flera av Stockholms parkeringsgarage, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, i Stockholms stad.
Hyresgästföreningen förhandlar oftast inte hyran för parkeringsplatser, exempelvis inte för de tre stora bolagen i Stockholm.
– Det verkar vara en trend att chockhöja priserna på parkering i förorterna, eftersom man inte behöver förhandla dem med oss. Samtidigt står massor av parkeringar tomma. Om nu marknadshyra skulle ha funkat som nationalekonomerna tror så borde priserna sänkas. Det sker helt uppenbart inte, säger Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen i region Stockholm.