Parkeringshuset är trångt och eftersatt – ändå dubbleras deras hyra

Hem & Hyra besöker Hisings Backa. Moderna tegelfasader radar upp sig längs vägen när vi passerat det nybyggda Selma Lagerlöfs torg.
En bit bort förändras gatubilden. De slitna kvarteren kring Gåsagången utgör en bjärt kontrast till nybygget. Här har Christina Blomqvist bott i 30 år. Tonen är frustrerad när vi möter upp henne och väninnan Jenny Bramfors vid köksbordet.
– Familjebostäder har låtit området förfalla under så många år, säger Christina Blomqvist. Nu gör de mycket på kort tid och vi får betala.
Christina Blomqvist och Jenny Bramfors berättar om fukt, vattenläckor och fasadrenoverande byggarbetare på altanen. Därtill, fem år av kaos när nya torget byggdes.
I början av 2025 kom ännu ett ovälkommet besked.
Nytt parkeringsavtal
I ett utskick aviserade Familjebostäder ett nytt marknadsanpassat parkeringsavtal där månadshyran höjs med 103 procent. Sedan början av 2000-talet förhandlar inte Hyresgästföreningen om parkeringsavgifter utan marknadshyror råder. Fastighetsägarna är alltså fria att göra vilka höjningar de vill.

Under ett års upptrappning kommer månadshyran att stiga från 405 till 855 kronor. En höjning som rimmar illa med parkeringshusets dåliga standard, menar Christina och Jenny. De tror de att närheten till det nya torget spelat in.
– Det känns som att vi får betala för allt det nya de bygger där, säger Christina Blomqvist.
Svårt att avstå från bil
Christina Blomqvist beskriver Gåsagången som ett arbetarkvarter. Här bor städare, busschaufförer och industriarbetare. Själv jobbar hon på ett lager i ett industriområde under kvällar och nätter. Dit går inte bussarna.

– Folk har ju panik över hyreshöjningen. Man är beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet på obekväma arbetstider då inte kollektivtrafiken går, säger Christina Blomqvist.
Oron styrks av 70 namnunderskrifter som nu ska lämnas in till Familjebostäder.
Har du vita kläder blir de smutsiga
Vi besöker parkeringshuset på Nils Holgerssons gata. En brant nedfart ger en föraning om vattenmängden i parkeringsdäcket när det regnar. Jenny visar oss en enkel trappkonstruktion i asfalten.
– Här kommer du inte upp när det är halt. Framförallt inte med barnvagn säger Jenny Bramfors.
Inne i parkeringsdäcket möts vi av en lång konstruktion av träskivor längs ena kortsidan. För några år sedan rev man halva garaget. Sedan dess har skivorna fungerat som provisorisk vägg.

Längs långsidorna står bilarna parkerade tätt. Dörrarna går knappt att öppna.
– Här kommer du inte in om du är överviktig eller har en matkasse, säger Jenny Bramfors.
– Och har du vita kläder blir de smutsiga, tillägger Christina Blomqvist.

– Man får ju inte stå på någon annans parkering men markeringarna är borta. Du ser inte ens var strecken är, säger Jenny Bramfors.

Under byggperioden har parkeringsdäcket även tampats med byggmaterial och damm. En dag hittade Christina spikar i däcken.
– Familjebostäder har inte städat alls under byggnationen. Det tycker jag är bedrövligt, säger Christina Blomqvist.
Distriktschefen: ”Planer på att rivas”
Robert Jademyr, distriktschef på Familjebostäder, är väl införstådd med parkeringsfrågan och säger att parkeringshuset lever på övertid.
De boende upplever att det är väldigt trångt mellan bilarna?
– Jag förstår att det kan upplevas så, men det är inte trängre idag än på 70-talet när det byggdes.

De boende menar också att det varit ostädat, med material och damm från byggandet. Bland annat har de fått spikar i däcken.
– Vi äger ju inte vägen därute, gatan är ju stadens. Där har det legat mycket skräp vilket det blir vid byggnation. Många har blivit påverkade av det, säger Robert Jademyr.
Standarden förklarar han med att parkeringshuset lever på övertid. Om detaljplanen går i lås kommer garagen att rivas och ersättas av bostäder, samt nya parkeringsmöjligheter.
– Det har vi också informerat hyresgästerna om, säger Robert Jademyr.
Med tanke på den standard hyresgästerna upplever, tycker du att det är rimligt med en hyreshöjning på 103 procent?
– Jag tror inte att man tittar på rimlighet och skick. Man kan också fundera på att det inte varit någon prisjustering sedan 2019 på de här garagen, säger Robert Jademyr.
Läge och egenskaper bestämmer
Prissättningen styrs istället av det geografiska primärområdet och parkeringens egenskaper. Här utgör Backa ett primärområde i Göteborg som är likvärdigt med till exempel Tynnered. Egenskaper som värme, tak och låsta dörrar tillkommer.
Den nya prisstrategin har Familjebostäder satt tillsammans med de andra kommunala bostadsbolagen i Framtiden-koncernen. Parkeringarna ska bära sig själva.
Backa har ju tidigare legat lågt prismässigt. Spelar närheten till ett nybygge som Selma Lagerlöfs torg in i prishöjningen?
– Min uppfattning är att det inte gör det. Primärområdet är det det är, säger Robert Jademyr.
Ett marknadsmässigt pris, vad betyder det i praktiken? Om det börjar svida i plånboken och ingen vill betala, vad gör ni då?
– Då kommer vi som fastighetsägare att se över uthyrningen. Vi är ju inte riktigt där idag, men teoretiskt kan det bli så att man når ett maxbelopp där det inte går att hyra ut längre, säger Robert Jademyr och pekar på rabatter som möjliga lösningar.
”Full förståelse”
Robert Jademyr säger att Framtidenkoncernens parkeringspolicy är i linje med politikernas riktlinjer. Stadens målsättning är att färre personer ska köra bil och fler välja andra transportsätt.
Robert Jademyr säger att han själv har ställt om och åker kommunalt sedan många år. Han har fått erfara de utmaningar det inneburit.
– Det här är en jätteomställning. Om man har barn eller kanske föräldrar som man ska besöka, då blir det en helt annan planering. Och jobbar man på Volvo när det inte går bussar så blir det svårt. Jag har full förståelse för det, säger Robert Jademyr.
LÄS MER: Chockhöjda parkeringsavgifter runtom i landet – hyresgäster rasar: ”Bedrövligt”
- En kartläggning Hem & Hyra gjorde 2024 visade att Göteborgs kommunala bostadsbolag har Sveriges dyraste parkeringsavgifter.
- Sedan tidigt 2000-tal förhandlar Hyresgästföreningen inte parkeringshyror. Bostadsbolagen behöver inte förhandla om detta utan kan sätta vilken hyra de vill. Undantaget är om hyran för parkeringen är ihopbakad med bostadshyran i kontraktet.
- Det går att överklaga en hög parkeringshyra men det hjälper sällan. Ärendet går i dessa fall inte till hyresnämnden utan direkt till tingsrätten.