Tusentals bilar skadas på parkeringar – hyresvärdar vill göra p-platser bredare
När normen sattes för hur stor en parkeringsplats ska vara, var tanken att en folkabubbla eller Volvo PV, med en bredd på 155-160 centimeter, skulle rymmas och att det skulle vara lätt att kliva i eller ur bilen. P-platsnormen blev då 230-240 centimeter på bredden. Men de senaste åren har bilarna vuxit. Det är inte ovanligt med bilar som är 200-220 centimeter breda och i och med det blir det fler parkeringsskador.
– Trenden är helt klart att bilarna blir större, inte minst på bredden. Nu är det inte ovanligt med bilar som är 210–220 centimeter breda. Står det tre så breda bilar sida vid sida, går det inte att komma in i mittenbilen, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, fordonsbranschens riksorganisation.
– Självklart blir det trångt på parkeringsplatserna med följden att det blir många parkeringsskador. Jag har ingen statistik, men helt klart är att inslagen, alltså ett jack i lacken, blir fler, konstaterar Mattias Bergman.
– Parkeringsplatserna måste helt enkelt breddas. Normen är förlegad.
Anledningen till att bilarna ökat i bredd är i första hand komfort för förare och passagerare. Men också att bilarnas säkerhetssystem blir fler och mer avancerade vilket kräver mycket utrymme.
Många värdar försöker göra parkeringsplatserna bredare än tidigare. Det visar en enkät Hem & Hyra gjort bland Norrlands kommunala bostadsbolag. 19 av 44 bolag ökar bredden vid nybyggen eller renoveringar. 25 bolag vill, men ser många hinder. Inte minst eftersom det måste tas bort platser för att få en bättre bredd.
– Antalet parkeringar i närheten av lägenheterna skulle minska vilket inte skulle vara populärt, eftersom det är stor efterfrågan på just sådana platser, säger Per Eriksson, vd på Krambo.
I stort sett alla värdar anger brist på utrymme som ett problem. Om nya parkeringsplatser ska få plats minskar exempelvis grönytor. Men det kanske största hindret för Norrlandsbolagen är kostnaden. Norrlandsvärdarna har elstolpar på majoriteten av sina platser och det betyder ett stort jobb.
– Det blir dyrt eftersom elstolpar måste flyttas, liksom elkablarna. Det är inte bara att måla om, säger Mats Lundberg, vd på Arvidsjaurhem.
– Men ja, det är ett problem, vi får signaler om det. Parkeringsplatserna är inte anpassade till moderna bilar. Våra äldsta garage är byggda för en folkabubbla. Där är det inte så enkelt att klämma in en stor stadsjeep.