Kjell-Otto och Majvis kamp för värme i badrummet – varit utan i ett halvår: ”Vi är rädda att få mögel”
Tolv klockor tickar hemma hos det tidigare urmakarparet Kjell-Otto och Majvi Appelkvist, 83 och 82 år. Från femte våningen har paret fin utsikt, de har nära till centrala Lund och trevliga grannar. Urmakarverksamheten har de lämnat över till dottern och de njuter i stället pensionärsliv i hyrestrean. Men allt är inte bra. I ett halvår har badrummet varit utkylt, det enda elementet är helt kallt.
– Jag har ringt Riksbyggen så många gånger att jag har tappat räkningen, säger Kjell-Otto Appelkvist.
Nu står dörren till badrummet på vid gavel för att släppa in värmen från hallen. Förutom att det är kallt att duscha är paret rädda för att få mögel. Men alla felanmälningar till hyresvärden Riksbyggen har varit förgäves. Inget har hjälpt och nu har parets tålamod tagit slut.
– Vi har inte så mycket energi till det här. Vi är gamla och vill ha hjälp, säger Majvi Appelkvist.
Ville slippa sköta stora villan
När de sålde den 200 kvadratmeter stora villan i byn Dalby drygt en mil bort och flyttade till hyreslägenhet såg de ett bekvämt liv framför sig. En enklare tillvaro, inte minst för Majvi som är beroende av rullstol när hon lämnar hemmet. De skulle dessutom slippa den rätt betungande skötseln av det stora huset, i stället såg de fram emot att få service och hjälp när de behövde det.
– Jag tänkte det skulle vara en fördel med hyresrätt för då får man ju hjälp med allt om det händer något, säger Majvi Appelkvist.
Kjell-Otto Appelkvist plockar fram sin svarta anteckningsbok. Det har gått ett halvår sedan han kontaktade Riksbyggen första gången av många.
– Men det är helt meningslöst att ringa dit. De skickar bara ärendet vidare till någon annan som skickar det vidare, säger Kjell-Otto Appelkvist.
Det står i den svarta boken att han den 18 december pratade med rörmokaren som hade varit på plats och undersökt elementen. Beskedet var då att rörmokaren inte kunde göra mer. Den 7 januari ringde Kjell-Otto till Riksbyggen igen, står det i anteckningarna.
– De struntar i oss helt enkelt även om det verkar som att de har gjort lite halvhjärtade försök men sedan gett upp, säger Kjell-Otto Appelkvist.
Även grannarna är drabbade
Ingen verkar veta vad som är fel och de är inte ensamma. Motsvarande lägenheter på de andra våningsplanen har samma problem.
– Jag tycker det är väldigt nonchalant av hyresvärden. Det är inte bara att det är svalt i badrummet vi rädda för att det ska bli mögel när vi duschar, säger Majvi Appelkvist.
Det är inte första gången paret har problem i bostaden. För tio år sedan stod hissen stilla i en sommarmånad. Lika länge var Majvi Appelkvist isolerad i lägenheten. Hon är beroende av rullstol för att kunna ta sig ut. Den gången kompenserades de med 150 kronor.
– Det var vad vi fick. För att Majvi inte kunde gå ut på en månad. Jag bad dem skicka det till Röda korset, säger Kjell-Otto Appelkvist.
Ingen på Riksbyggen är anträffbar för en intervju men i ett mejlsvar får vi en kommentar. Hyresvärden är medveten om problemen men har ingen lösning. Paret Appelkvist får fortsätta duscha i det kalla badrummet och hålla dörren öppen för att undvika mögel.
– Ja vi kan konstatera att det är dålig värme i badrummen. Vi beklagar verkligen situationen med den bristfälliga värmen i badrummen. Flera entreprenörer har varit på plats för felsökning, men har tyvärr ännu inte kunnat fastställa orsaken. Vi förstår att detta är frustrerande och kommer att kontakta entreprenörerna omgående för att understryka ärendets brådskande natur. Övriga delar av lägenheterna verkar ha normal värme, men detta gör förstås inte situationen i badrummen mindre angelägen. Vi återkommer så snart vi har mer information om när felet kan vara åtgärdat, säger Tommy Kjellén, kundansvarig på Riksbyggen Förvaltning.