Per-Inge fick rätt om kassa persienner
Krånglet började när Per-Inges värd i Vänersborg bytte fönster och persienner i området. Snörena gick sönder. Gång på gång.
Per-Inge suckade och bytte. Det var trassligt och pilligt och tog nästan 40 minuter per gång.
– Det är bara persiennerna i vardagsrummet som inte krånglat. Jag tröttnade till slut.
Hem & Hyra har kollat hur många medlemmar som fått hjälp av Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg de senaste fem åren.
Ökningen är markant. Särskilt när det gäller rådgivningar, som gått från runt 1 700 till drygt 3 100 mellan åren 2007 och 2011.
Fler medlemmar och större kännedom om servicen bidrar till den ökande trenden. År efter år ligger olika typer av brister i ärendestatistikens topp. Förra året handlade nästan hälften av ärendena om funktionsfel som fuktskador eller trasiga kylskåp.
Om inget händer trots att du klagar till värden kan Hyresgästföreningen ta frågan till hyresnämnden för prövning.
– Många gånger blir det en avgörande puff. Det är inte ovanligt att ärenden återkallas innan de når förhandling, säger chefsjurist Lennart Björkman.
Så var det med Per-Inges ärende. Några veckor efter att juristen Lena Walther krävt åtgärder bytte värden ut persiennerna, utan att hyresnämnden behövde fatta något beslut. Nu är krånglet historia och Per-Inge nöjd.
– Det flöt på bra, jag har fått valuta för medlemsavgiften.