Per krävs på skyhög hyreshöjning och 90 000 i retroaktiv hyra: ”Har inte råd”
Under 2021 och 2022 lät fastighetsbolaget Heba renovera sin fastighet på Gösta Ekmans väg nära Axelsberg i södra Stockholm.
– Huset byggdes 1969, består av 53 lägenheter och var utan tvekan i behov av renovering, berättar en hyresgäst.
Bland annat genomfördes stambyten, modernisering av elsystemet, förnyelse av ytskikten och en allmän upprustning.
Under tiden renoveringen pågick var de boende evakuerade.
– När vi flyttade tillbaka visade det sig att renoveringen inte blivit så bra som utlovats. Den var direkt dåligt och slarvigt utförd. Listan över misstag blev till slut mycket lång och omfattade allt från elinstallationer till garderober, vilket gjorde att arbetena fortsatte långt efter återflytten.
Brister efter renovering
Heba delar åtminstone till viss del kritiken och konstaterar i ett brev bland annat att ”renoveringen i vissa lägenheter inte varit tillfredsställande vid inflyttning” och att ”vår entreprenör har inte levererat på den nivå vi normalt kräver, vilket vi tar ansvar och beklagar. Brister vi upptäckt och/eller som påtalats av hyresgäster har vi åtgärdat.”
Bolaget skriver också att fel ska ”enligt svensk lag inte påverka hyressättningen, utan regleras genom kompensation vilket sker i en separat process.”
Per, som vill vara anonym och heter något annat i verkligheten, berättar att det inför renoveringen genomfördes samrådsmöten mellan boende och värden.
– På dessa fick vi information om att hyrorna kommer att höjas efter att renoveringen är klar, vilket jag inte tycker är något konstigt. För min del skulle det handla om en höjning på cirka 3 000 kronor i månaden.
Vad blev det?
– I somras fick jag brev från Heba med innebörden att den nya månadshyran skulle höjas med ytterligare ett par tusen kronor. De största lägenheterna fick lägst procentuellt påslag. För en del av de minsta vill värden öka hyran med över 100 procent.
– Dessutom vill bolaget att den nya hyran ska gälla retroaktivt från våren 2022. Det skulle innebära att jag behöver betala ytterligare cirka 90 000 kronor. Det har jag inte råd med.
”Många äldre kan inte bo kvar”
Enligt ett brev från Heba till de boende kan den påstådda hyresskulden – den retroaktiva hyran – antingen betalas direkt eller som ett extra påslag på hyran under 24 månader.
– Många som bor här är äldre pensionärer med ganska så modesta pensioner. De kommer inte kunna bo kvar om hyrorna höjs så mycket som Heba vill.
Per säger att han bott i sin lägenhet under många år och trivts både med huset, området och värden.
– Men varken jag eller mina grannar accepterar Hebas höga hyreshöjningar. Vi förstår att det blir en höjning efter renovering, men anser att den här är helt orimligt hög. Jag är också upprörd på kravet på en stor retroaktiv hyra. Även om vi skulle flytta från våra lägenheter blir vi inte av med den skulden.
Tvisten avgörs i hyresnämnden
Efter att förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Heba strandats har företaget gjort en ansökan till Hyresnämnden i Stockholm gällande hyreshöjningen.
Det är nu upp till nämnden att avgöra vad som kan anses vara en skälig hyra för de boende i lägenheterna på Gösta Ekmans väg. När det kommer att ske är ännu oklart.
Hyresgästföreningens förhandlare Käthe Eklund är mycket kritisk till Hebas agerande.
– Den hyreshöjning som bolaget begär är enligt vår bedömning alldeles för hög. Det är tråkigt att vi inte lyckades enas vid förhandlingsbordet och det är beklagligt att bolaget frånträtt förhandlingarna.
– Även om bolaget inte har gjort något olagligt är det olämpligt och respektlöst mot hyresgästerna att avisera en retroaktiv hyra trots att hyran ännu inte har fastställts eller accepterats av hyresgästen. I det läget finns ingen hyresskuld, vilket bolaget gett sken av att det finns. Det är stora summor som bolaget aviserat hyresgästerna på, i en del fall upp mot 100 000 kronor.
”Hebas mål har varit att komma överens”
Hem och Hyra har utan framgång sökt representant för Heba för en intervju. I ett e-brev till oss skriver företagets fastighetschef Ulrika Thorildsson bland annat att företaget, när förhandlingar strandade, under nästan tre år hade förhandlat med Hyresgästföreningen om de nya hyrorna.
”Hebas målsättning var att komma överens om rätt hyra innan hyresgästerna flyttade in i lägenheterna.”
Hon skriver också att hyresgästerna flyttade in med vetskap om att de temporärt skulle betala en tillfällig hyra medan hyresförhandlingarna pågick.
”När vi får frågan om vad hyran blir efter en renovering svarar vi alltid att vi inte vet hyran innan den blivit förhandlad, men att likartade förhandlingar i nära områden har landat på en viss nivå. Det kan ge en fingervisning, men då ska man ha i beaktande att i det här fallet var detta för mer än tre år sedan. Hyresnivån i beståndet har förändrats sedan dess.”