Per Lustig har väntat över ett år på att få dörrlåset fixat
När pandemin härjade som värst stängde stora delar av samhället. För hyresgäster innebar det att felanmälningar togs emot, men om det inte var akut sköts reparationer upp. Det betyder att många fastighetsbolag i Norrland nu kämpar för att komma i kapp och att tustentals hyresgäster väntar på att få fel fixade.
– Reparationer har genomförts och det har gått bra genom ett gott samarbete från våra hyresgäster. Inre underhåll har i många delar senarelagts, här har även våra hyresgäster gärna skjutit upp det till ett senare tillfälle. Inre underhåll har främst skett i tomma lägenheter, säger Kalixbos vd Ingela Rönnbäck.
– När restriktionerna lättades satte vi in extra åtgärder för att arbeta i kapp.
Härjegårdar informerade sina hyresgäster om att bara akuta reparations- och underhållsarbeten skulle utföras under tiden restriktionerna gällde.
– Det har inneburit att vi har en del att ta igen. Framför allt gäller det reparationer i särskilda boenden, där restriktionerna var ännu hårdare, säger Hans Heuser, vd på Härjegårdar.
I Timrå har kommunens bostadsbolag Timråbo lyckats bra trots restriktionerna. Det har fungerat genom att bolaget ökat tiden mellan avflyttning och inflyttning.
– Vi utförde bara akuta åtgärder i lägenheterna under pandemin. Vid flytt, och inflytt valde vi att förlänga vakansen så att vi hann utföra lägenhetsunderhåll, säger Micael Löfqvist, Timråbos vd.
Men nu finns ytterligare problem för fastighetsbolagen. Pandemin har inneburit råvarubrist i världen. Det i sin tur ger brist på inredningsdetaljer i trä och stål samt vitvaror.
I Norrland byggs det dessutom väldigt mycket och det betyder att många av bolagens underentreprenörer har fullt upp.
– Vi har undvikit inre underhåll under pandemin, så det har uppkommit en viss underhållsskuld. Vi försöker beta av men entreprenörerna har mycket att göra. Nu är det dessutom långa leveranstider på till exempel vitvaror. Så det kommer ta sin tid hinna i kapp, säger Mats Lundberg på Arvidsjaurhem.
– Jag vet inte hur mycket som är samlat på hög. Vi jobbar på så mycket vi kan.
Övikshem är ett av de bolag som på Hem & Hyras frågor svarar att pandemin inte påverkade underhållet så mycket. I samråd med hyresgästerna och rejäl skyddsutrustning kunde bolaget utföra arbeten i lägenheterna.
Per Lustig i Gammelstad i Luleå är en av alla hyresgäster som tvingats vänta på reparation under pandemin. I fjol sommar upptäckte han att något var löst inne i dörrlåset. Han följde rutinerna och felanmälde det. Efter det har inget hänt.
– Låset fungerar, men det är en skruv eller något som inte sitter fast. Visst, det är inte akut, men det hade varit skönt att veta att låset fungerar som det ska, säger Per Lustig.
Han bor hos bostadsbolaget Trumbäcken, som tidigare hette Gammelstadsbo. Bolaget gick tidigt ut med information till sina hyresgäster om att bara akuta reparationer kunde genomföras på grund av pandemin.
– Självklart var också vi medvetna om pandemin och förstod att saker måste skjutas upp för att minska risken för smittspridning, säger Per Lustig.
– Lägenheten är nyrenoverad och fin. Men med tanke på det är det klart att man vill att allt ska fungera.
Då och då har han mött områdets vaktmästare. De har pratat lite, på pandemiavstånd, och han har låtits förstå att situationen är som den är.
– Det har varit allas vårt ansvar att undvika att sprida smitta. Så att det är som det är, bara att acceptera.
En annan som drabbats är Johan Engström i Luleå. Han gjorde en felanmälan i början av pandemin, för drygt två år sedan.
– Jag har en trasig elkontakt bakom diskmaskinen. Men den reparationen har fått vänta, säger han.
– För mig känns det lite akut. Det är trots allt en trasig kontakt bakom en maskin som innehåller vatten. Det är en kombination som oroar mig. Jag hade hoppats att det skulle fixas direkt.
• Om till exempel spisen går sönder ska värden åtgärda snabbt.
• Vid enklare fel finns ingen bortre tidsgräns.
• Du kan ha rätt till sänkt hyra tills ett större fel åtgärdats.