Peter har varit utan post i en månad – värden vägrar flytta brevlådor
På den ena sidan bordet sitter Postnords representanter. På den andra hyresvärden Michael Zetterman. Här sitter också hyresgästen Peter Lund. Sedan första juni har han inte fått någon post i sin brevlåda. I stället har han likt sina 27 grannar varit hänvisad till Postnords företagscentrum på ett industriområde över en mil bort.
– Det här är en fullständigt ohållbar situation. Vi hyresgäster sitter som gisslan i det här, säger Peter Lund.
Han har tur för han har bil. Men flera av grannarna har det inte och det börjar bli dyrt och krångligt. Även om mängden post de senaste åren har minskat i Peter Lunds brevlåda kommer en hel del viktigt som myndighetsbrev, rekommenderade brev och sjukvårdskallelser. Just nu väntar familjen på ett operationsbesked.
Det började med att Postnord kontaktade förvaltaren till Kronosund AB som ägs av Michael Zetterman. Förändrade vanor innebär att folk skickar allt färre brev men mer paket (brevbärare delar ut ”paketbrev” under två kilo). Det betyder att brevbärarna nu ska ställa cykeln och i stället använda bilar. Förändringen har stöd i Post- och Telestyrelsens riktlinjer.
I bostadsområdet som Peter Lund bor i vill Postnord att fastighetsägaren samlar ihop alla brevlådor och sätter dem på ett ställe så att brevbärarna kommer åt. Det är för trångt att åka bil i området.
Dra in postutdelningen sista utvägen
Detta vägrar hyresvärden betala för – det är inte hans ansvar. Postnord vägrar i sin tur detsamma och menar att man inte kan. Eftersom de är största postoperatören på marknaden och har ett samhällsansvar äger de frågan om postlådeplaceringen men eftersom de också utnyttjas av andra aktörer på marknaden kan de inte stå för kostnaden. Enligt Postnord är indragen postutdelningen den sista utvägen. Tidigare kontakter och möten med värden har inte gett resultat.
– Vi kan inte tvinga hyresvärden. Det här är vårt enda sätt att driva igenom den förändring som vi kommer att göra. Gör inte fastighetsägaren den förändring som behövs för att vi ska kunna dela ut posten så är vårt enda sätt att fullfölja vårt samhällsuppdrag att dela ut den från Företagscentret, säger Alf Wemmenlind verksamhetsstöd vid Postnord.
Michael Zetterman säger att han verkligen vill lösa problemet men menar att Postnord är ett företag som andra och förändrar de sin verksamhet ska de står för kostnaden.
– Jag tycker inte att det är principiellt rätt att man lägger över ansvar och kostnader för sina arbetsmiljökrav och sina förändrade arbetsrutiner på någon annan, säger han.
När hyresvärden inte flyttade brevlådorna och heller inte kom in med någon plan för att göra det, som Postnord anser är fastighetsägaren ansvar, drog de in postutdelningen första juni.
Postnord och hyresvärden möttes
Peter Lund har kontaktat både Postnord och sin hyresvärd men förstått att läget är låst. I förra veckan bjöd han in till ett möte hemma hos honom själv i sin radhusliknande hyresrätt i Laröd utanför Helsingborg. Men han fick bara bekräftat att lösningen verkar vara långt borta trots att han vädjade till parterna och kom med olika förslag.
– Precis som jag misstänkte. Läget är status quo.
Under mötet diskuterades olika lösningar: Att hyresgästerna själva flyttar sina brevlådor, att Postnord börjar dela ut i området igen tills att det finns en lösning eller att den närliggande kiosken provisoriskt tar emot posten. Inget föll i god jord. Värden tycker inte det är en bra lösning att hyresgästerna själva agerar (en lösning måste fungera för alla) och den som delar ut post måste vara Postnordanställd – det är man inte i kiosken.
Enligt Postnords representanter är situationen unik. Det har förekommit kortare utdelningsuppehåll på andra håll tidigare men inom kort har situationen gått att lösa.
Michael Zetterman är bestämd i sin åsikt. Att flytta brevlådorna kommer att kosta och är en sak som borde utredas. Postnord har precis börjat se över olika områden i Helsingborg och han äger flera lägenheter i liknande kvarter. Han vill lyfta frågan.
– Postnord borde göra om och göra rätt och kontakta de berörda parterna som Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen – för att hitta en långsiktig och korrekt lösning på posthanteringen i framtiden. Det är Postnord som vill göra förändringar.
”Postnord uppfyller inte sitt samhällsuppdrag”
Peter Lund och andra hyresgäster har skickat in ett åtgärdsföreläggande till Hyresnämnden i Malmö för att få ett svar på om det är hyresvärdens ansvar att flytta brevlådorna. Enligt föreläggandet ska hyresvärden se till att hyresgästerna får sin post inom fastighetens gränser.
Hyresgästföreningen företräder hyresgästerna och säger att de aldrig hört talas om något liknande ärende. Problemet med ansökan är att processen förmodligen tar flera månader. Peter Lund vill inte vänta.
– Det här är oacceptabelt och gör att Postnord inte uppfyller sitt samhällsuppdrag. Därför kommer jag att anmäla Postnord till Post & Telestyrelsens ansvarsnämnd.
Hans förslag är också att Hyresgästföreningen och fastighetsägaren förhandlar fram en lösning.
Enligt Postnord kan personer som inte kan ta sig till utdelningsstället låta någon annan hämta post med hjälp av en fullmakt.