Pisa bekräftar misslyckandet i förortens skolor
Ungdomarna i städernas förorter är skolans förlorare. Det har Hem & Hyra visat i en tidigare granskning. Den senaste Pisa-undersökningen bekräftar bilden.
– Pisa visar tydligt att vi inte har någon likvärdig skola. Och det är förortseleverna som slås ut.
Det säger Sten Svensson, medlem i Nätverket för en likvärdig skola och tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning.
Pisa är en kunskapsutvärdering där man mäter hur väl 15-åringar i olika länder är rustade för framtiden när de lämnar grundskolan. Projektet drivs av det ekonomiska samarbetet OECD och i den senaste mätningen ingick 600 000 elever från 79 länder.
När resultatet från 2018-års mätning presenterades i början av december var det många som gladdes åt att Sverige återigen låg över OECD-snittet. Detta efter att resultaten sjönk rejält mellan åren 2000 och 2012, därefter har en återhämtning skett.
Men allt är inte positivt. Tvärtom visar Pisa-undersökningen att klyftorna ökar i svensk skola. Den grupp elever som har de svagaste resultaten blir allt större och de får allt lägre poäng samtidigt som eleverna i toppen blir fler och får högre poäng. Sverige är sämst i Norden gällande likvärdighet.
Sten Svensson poängterar att skolorna i förorten inte är dåliga. Tvärtom är förortsskolornas personal ofta både engagerad och duktig. Problemet är, enligt Svensson, att många elever på de här skolorna har svårt att klara kraven.
– Boendesegregationen förstärks av en skola som styrs av marknadsmekanismer. Det fria skolvalet, den fria etableringsrätten för skolföretag, de fristående skolornas antagningssystem, skolpengssystemet och aktiebolagen. Allt detta tillsammans har lett till ett parallellskolesystem med sämre förortsskolor för fattiga barn och bättre innerstadsskolor för den välutbildade medelklassens barn, säger Sten Svensson.
På vissa håll har utvecklingen gått så långt att skolor läggs ner. Det har hänt i Södra Ryd i Skövde och diskuteras på Kronogården i Trollhättan.
– Jag klandrar inte politikerna som fattar sådana beslut. I de här områdena har den negativa utvecklingen gått för långt. Elevernas tuffa förutsättningar har lett till låga betyg och resultat. Och när de engagerade föräldrarna och drivna eleverna väljer bort en skola. Då kan en nedläggning vara det enda rimliga alternativet, säger Sten Svensson, som dock tycker att det är tragiskt att elever i tätbefolkade hyresområden inte ska kunna gå i skola där de bor.
– Det är ett misslyckande för hela samhället när barn och ungdomar tvingas sätta sig på bussen till skolor i andra änden av stan. Målet måste vara att alla våra skolor håller en tillräckligt hög kvalitet, säger han.
För att vända den här utvecklingen behövs, enligt Sten Svensson, en ny svensk skolpolitik. En politik där det fria skolvalet begränsas, där kommunerna har sista ordet när det gäller elevsammansättningen på en skola och där skolpengssystemet ersätts med ett behovsstyrt statsbidrag.
– Målet måste vara att alla våra skolor håller en tillräckligt hög kvalitet, säger Sten Svensson.
LÄS MER:
Hem & Hyra granskar skolan i förorten