Pitebos personal gillas av hyresgästerna
Vartannat år gör företaget ScandInfo en enkät med Pitebos hyresgäster, på uppdrag av det kommunala bostadsbolaget.
– Det ger oss ett kvitto på vad våra hyresgäster tycker, säger Carl-Johan Åhlund, vd.
Hyresgästerna har fått tycka till om en mängd saker såsom skötseln av fastigheten där man bor, personalens bemötande, städningen i tvättstugan, ventilation och mycket annat.
Pitebos personal får mycket gott betyg av sina hyresgäster. Drygt 70 procent tycker att det är lätt att komma i kontakt med bovärdarna och deras bemötande får också tummen upp.
– Vi har försökt skapa en anda inom företaget där vi utgår från att bemötandet är en mycket viktig fråga. Vi ska alltid möta våra hyresgäster med respekt och att vara trevlig är gratis, säger Åhlund.
Gratis är däremot inte renoveringar av fastigheter och lägenheter. 16 och 17 procent av hyresgästerna är missnöjda med värmen och ventilationen i sina lägenheter, åtta procent är missnöjda med lägenhetens standard.
– Det får vi ta till oss, men det här med standarden är ju givetvis en prisfråga. Jag tycker ändå att vi håller en hyggligt bra standard.
Pitebo har hyresgäststyrt underhåll, HLU. Det innebär att hyresgästerna själva kan bestämma när de vill ha reparerat utifrån en pott pengar som avsätts varje år.
För övrigt kan nämnas att 14 procent är helnöjda med hyran och tycker att den är prisvärd, 62 procent är helnöjda med resultatet av utfört arbete vid reparationer och felanmälningar.
Städningen i de allmänna utrymmen får inte lika bra betyg. Störst missnöje är det med städningen i tvättstugorna.