Podd-duo vill nå ut till fler hyresgäster
– Tala i vanlig samtalston. Säg ”ta om” om det blir fel så klipper jag bort det sedan.
Om ett par minuter börjar inspelningen av hyrespodden, Hyresgästföreningens egen poddradio. Henrik Orremo är tekniskt ansvarig för inspelningen och ger några sista råd innan dörren stängs och inspelningen drar igång.
Det är ärendehandläggaren Christian Lundbergs kontor på Hyresgästföreningen i Malmö som tillfälligt byggts om till studio med ljuddämpande flyttbara väggar, mikrofoner och lite mysbelysning. Kring ett runt bord sitter, förutom han, även Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen, och Carina Nielson, socialsekreterare i Malmö stad.
Josephine och Christian är Hyresgästföreningens egna poddare som startade hyrespodden för ett par år sedan, på eget initiativ.
– Det var Josephines idé från början. Och jag tyckte det lät kul men tänkte nog att det inte skulle bli av.
– Hyresgästföreningen ska betyda mer för fler. Jag lyssnade själv på poddar och kände att det här kunde vara en väg att gå, säger Josephine.
Chefen backade förslaget och nu har det blivit arton avsnitt.
– Är batteriet laddat? undrar Josephine.
– Ja, det är det men vi kör med sladd.
Henrik Orremo jobbar som förhandlingshandläggare på Hyresgästföreningen. Nu ställer han in mikrofonstativ, kopplar in bandspelare och testar ljudet. Han har precis lyssnat på provinspelningen som de gjorde för en stund sedan.
– Kan ni sitta lite närmare mikrofonen.
Christian och Josephine flyttar stolarna ett snäpp närmare varandra. De delar på en mick. Mitt emot dem får gästen Carina Nielsen sitta med en egen mikrofon. Den här gången ska de komma ihåg att trycka på inspelningsknappen.
– Det är vår största miss. Vi spelade in ett helt avsnitt utan att trycka på rec. Det var inte jättekul. Och vi hade dessutom en gäst. Det var bara att göra om, säger Christian.
Dagens gäst Carina Nielsen jobbar vräkningsförebyggande i Malmö stad. Det handlar om en unik verksamhet i landet med nio socialsekreterare som arbetar med att förebygga vräkningar på olika sätt. När en hyresvärd säger upp en hyresgäst meddelas socialförvaltningen. Då kopplas Carina och hennes kollegor in för att hjälpa till. Alla som hotas med uppsägning erbjuds hjälp men fokus ligger på att hjälpa barnfamiljer, äldre och personer med psykiska problem. Hon har bjudits in till podden för att berätta om deras arbete.
– Bara ni håller er till schemat och frågorna jag fått i förväg så ska det nog gå bra, säger hon när hon sätter sig i skinnstolen.
Ämnet för avsnittet är just hur man undviker att bli uppsagd. Vikten av att betala hyran i tid kan inte nog betonas, menar Josephine Stensson.
Obetald eller försenad hyra är det vanligaste skälet till att en hyresgäst blir uppsagd. Det är ett vanligt ärende hos Hyresgästföreningen och därför har de valt ämnet för dagens avsnitt.
– Många inser inte vikten av att betala sin hyra tid. Så mycket står på spel om man inte betalar hyran, säger Josephine Stensson
Hyrespodden startade sommaren 2017 av Josephine Stensson, jurist, och Christian Lundberg, ärendehandläggare, båda på Hyresgästföreningen i Malmö. Poddradio är ett sätt att publicera radio på internet. Det är en slags webbradiosändning utan fasta tider som går att lyssna på bland annat i telefon och på surfplatta.
- Pennypodden. En poddcast om bostadspolitik sprungen ur hyresgästernas kamp mot renoveringar och högre hyror i Pennygången i Göteborg.
- Odlarna. Intervjuer med människor som odlar. Poddmakarna har även bloggen Spenat i stan om stadsodling.
- Staden. Allt om arkitektur och stadsutveckling. Från Antwerpen till Malung.