Polisen går vidare efter Tiptapp-granskning: ”Är ju ett brott”
Hem & Hyra har avslöjat stora problem bakom flytt- och skräpappen Tiptapp. Det har handlat om förare utan giltiga körkort och tillstånd och svarta transaktioner. Vi har också visat att yrkesförare från fattiga länder jobbar utan arbetstillstånd upp till 18 timmar per dag.
Efter avslöjandena har reaktionerna varit kraftiga. Problemen kommer att debatteras i riksdagen, samtidigt som Transportstyrelsen, kommunala avfallsbolag och samarbetspartnern Blocket vill att Tiptapp agerar.
”Är väldigt allvarligt”
Även polisen har tittat på granskningen. Anders Wetterström är operativ koordinator med ansvar för trafikfrågor på Norrmalmspolisen i Stockholm. Han reagerar på Hem & Hyras avslöjanden, framför allt att många av förarna som verkar i Stockholmsområdet saknar körkort och att alla förare vi granskade saknade tillstånd att köra gods åt andra.
– Det här är väldigt allvarligt. Dessutom får man bara köra yrkesmässig trafik om man är fullvärdig EU-medborgare eller har ett svenskt körkort, säger han.
Anders Wetterström berättar att han har tagit Hem & Hyras granskning vidare till den regionala trafikenheten i Stockholm.
– Det här är ju ett brott. Men utredningarna kräver tid. Jag har skickat det här vidare till vår regionala trafikenhet, så kommer vi att ta det därifrån, säger han.
Finns många oseriösa aktörer
Anders Wetterström, som i sin vardag arbetar med flera liknande utredningar, poängterar att han inte är förvånad över informationen som Hem & Hyra visat i granskningen. Han lyfter fram en grundläggande faktor i artiklarna.
– Det som är viktigt är era uppgifter om att 51 av de här förarna hade tagit mer än hundra körningar. Då får man ju reda ut hur många körningar en viss person har utfört och om det är det systematiskt. Det låter ju som att det är det.
”Utländska förare utan behörighet”
Han säger att det i Stockholm finns en hel del oseriösa aktörer när det handlar om transporter med lätta fordon, alltså med en totalvikt på upp till 3,5 ton.
Vad är det du ser som tyder på oseriös verksamhet?
– Det handlar om fordon som inte är anmälda för yrkestrafik och om utländska förare utan behörighet.
Hur mycket tid har polisen att kontrollera transporter? Är det tillräckligt?
– Inom vårt lokalpolisområde jobbar vi med trafiken i vårt dagliga arbete, det vill säga mellan larm och beordrade jobb. Det kan skilja sig ganska mycket. Vissa dagar har vi mycket tid att jobba med trafik och andra dagar får vi inte ihop på grund av många larm som går ut som behöver prioriteras. Man kan alltid göra mer, men vi gör det bästa med de medel vi har.