Poolbil och cykel före p-platser
I Trollhättan håller Eidar ner antalet parkeringsplatser genom att satsa på bilpool och stationsnära boende. I Uddevalla längtar Uddevallahem efter att den 23 år gamla parkeringspolicyn äntligen ska bytas ut.
Hem & Hyras rundringning till de fyra största kommunala bostadsbolagen i regionen visar att en p-plats per lägenhet inte längre är en självklarhet.
– I vårt senaste nybygge, kvarteret Mars, blir det omkring 0,7 bilparkeringar per lägenhet. I gengäld får hyresgästerna i de 177 lägenheterna gångavstånd till tåg- och bussar på Resecentrum, fem års fritt medlemskap i en bilpool och rejält med cykelparkeringar, säger Eidars fastighetsutvecklingschef Stefan Jansson.
Lösningen blev möjlig efter att Trollhättans stad klubbade igenom ett nytt parkeringsprogram.
– De nya reglerna gör sådana här flexibla lösningar möjliga. Något som vi självklart välkomnar, säger Jansson.
Även i Borås råder det nytänkande i parkeringsfrågan. När AB Bostäder bygger nytt vid Hulta torg kommer de 112 nya lägenheterna endast att ha omkring 0,8 bilparkeringar var. Vd:n Bengt Engberg berättar varför:
– Vid Hulta torg har man god närservice med matbutik och förskola alldeles inpå knuten. Dessutom är kollektivtrafiken väl utbyggd med stadsbussar som stannar till var tionde minut.
Ett sätt för bolaget att hålla nere antalet bilparkeringar är att underlätta för hyresgäster som cyklar.
– Många har dyra cyklar, som de helst inte förvarar i gemensamma cykelrum. På Hulta kommer vi därför att förse varje enskilt lägenhetsförråd med en takkrok där man kan hänga upp sin cykel. Dessutom satsar vi på ett säkert låssystem i förrådsdelen, för ökad trygghet, säger Engberg.
Dan Sandén är vd för Skövdebostäder. Han menar att olika intressen måste vägas mot varandra.
– Självklart vill vi bidra till fler bostäder och en förtätning av staden. Men som bostadsbolag måste vi alltid utgå från hyresgästernas perspektiv. Det är fortfarande många hyresgäster som efterfrågar en egen p-plats.
I Uddevalla pågår just nu flera byggprojekt i centrala stan. Uddevallahem bygger i kvarteren Eol, Sundberg samt på Tureborg.
– Dagens norm innebär att vi behöver bygga ungefär 0,8 parkeringsplatser per lägenhet. Det är för generöst, säger vd:n Thomas Aebeloe.
Uddevallas parkeringspolicy är från 1994 och ska bytas ut.
– Vi hoppas på ett mer flexibelt regelverk där man tar hänsyn till de olika områdenas speciella förutsättningar, säger Aebeloe .
• En lokal bestämmelse som innebär att en byggherre måste bygga ett visst antal parkeringsplatser för bilar per lägenhet för att få bygglov för ett nytt hus.
• Det är kommunens politiker som avgör parkeringsnormens nivå. Kan variera från 0,25 till närmare 2 bilar per lägenhet.
Källa: Trafikutredningsbyrån
• 60 procent av bostadsbolagen i landets största städer anser att parkeringsnormen hindrar nyproduktion av bostäder för unga.
Källa: Fastighetsägarna
• Totalt har 51 procent av landets hyresgäster bil.
• 65 procent av männen och 40 procent av kvinnorna rattar eget fordon.
Källa: Hem & Hyra/Skop