Postutdelningen på Almgården blir fall för hyresnämnden
Trots segdragna förhandlingar har Hyresgästföreningen, Posten och Hugo Åbergs fastigheter inte kunnat enas om någon lösning för hälften av de 200 hyresgäster på Almgården som sedan april månad inte får någon post utdelad till sina lägenheter. I stället har de fått hämta sin post på Postens företagscenter. Bakgrunden till konflikten är att brevinkasten är för tröga och trånga och därmed orsakar ett arbetsmiljöproblem för brevbärarna.
För ett år sedan var beskedet från hyresvärdenHugo Åbergs fastigheter att dörrarna skulle bytas ut till säkerhetsdörrar men sedan dess har endast 30 lägenheter fått nya dörrar. Därför har både Posten och City slutat dela ut post i de aktuella lägenheterna. För hälften av hyresgästerna har nu Åbergs lovat att sätta upp postlådor men fortfarande återstår 100 hyresgäster som fortsättningsvis tvingas hämta sin post själva. Därför vänder sig nu Hyresgästföreningen till hyresnämnden med ett åtgärdsföreläggande. På så vis hoppas Hyresgästföreningen att hyresvärden tvingas till en lösning.
– Vi ser ingen annan utväg. Även om man kan ha synpunkter på Postens agerande blir det ur hyresgästernas perspektiv hyresvärden vi måste vända oss mot. Det är deras ansvar att se till att alla kan få sin post utdelad, säger Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen.