Priset på Jennys p-plats chockhöjs – Hem & Hyra granskar det dolda hyrespåslaget
Jenny Belenos anade vad saken gällde redan när hon såg brevet ligga på hallmattan. Det hade hyresvärdens logga: KBAB, Karlstads Bostads AB, tryckt på framsidan. När hon öppnade tänkte hon att det kanske gällde parkeringsplatsen. Några veckor tidigare informerade KBAB nämligen i trappuppgångarna om att hyrorna för parkering skulle höjas. Trots det, blev hon förvånad när hon såg summan.
– Eftersom de satt upp anslag i förväg tänkte jag att det nog gällde en ganska hög höjning. Men jag trodde aldrig att den skulle bli så hög, säger Jenny Belenos.
Den nya hyran är på 600 kronor i månaden, eller 7200 kronor per år. Det innebär en ökning med 218 kronor per månad från och med augusti.
– Jag kan acceptera att de vill höja. Men man kan inte annat än reagera när de höjer 57 procent över en natt, säger Jenny.
Godtycklig prissättning
Men hur kommer det sig att hyran kan höjas så mycket?
Hem & Hyra har granskat allmännyttornas parkeringar i 14 mellansvenska kommuner med över 50 000 invånare. Den visar att prissättningen av parkeringar är godtycklig, och att det kan bli dyrt för vissa hyresgäster.
I Norrköping finns parkeringar som kostar över tusen kronor i månaden (se tabell).
De undersökta garagen är ännu dyrare: över 2000 kronor per månad kan man behöva betala i Örebro och Uppsala, medan det i Norrköping och Linköping kan gå loss på över 1000 kronor per månad.
Samtidigt visar undersökningen att det finns parkeringsplatser som är helt gratis och att garageplatser kan gå för under hundringen.
Att priserna är så olika, beror naturligtvis delvis på att standarden varierar kraftigt: från enkla parkeringsrutor utomhus, till varmgarage med motorvärmare eller till och med laddning för elbil.
Men det är inte hela sanningen. Hyrorna på parkeringsplatser är rörliga eftersom de inte måste förhandlas. Här råder redan en skoningslös marknadshyra, vilket gör att ett bra läge och låg tillgång på parkeringar trissar upp priset.
– Ja, så är det, det finns ingen särskild lagstiftning som styr hur parkeringshyrorna sätts. Det är bara för hyresvärden att slänga ut ett erbjudande om parkeringshyra. Om det finns någon som nappar så funkar det, säger Marcus Kjellin som är förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.
De dyraste har ökat mest
Hem & Hyra bestämmer sig för att titta i backspegeln genom att jämföra dagens parkeringshyror med de från 2015.
Och även om det inte alltid är exakt samma parkeringar som avses – eftersom det både byggts nytt och rivits sedan dess – ger det en lägesbild av prisförändringarna i de 14 undersökta kommunerna tillsammans.
Parkeringshyror förhandlas inte
Resultatet är slående. Jämför man summan av dagens parkeringshyror per månad med de från år 2015, ser man att de dyraste platserna ökat mest. Det gäller både parkeringsruta och garageplats.
Bland vanliga p-platser har priserna för de dyraste ökat med 2200 kronor medan de billigaste ökat med blygsamma 400 kronor.
P-hyror nu och då
De dyraste garagen visar sig ha gasat iväg rejält. De är hela 4000 kronor dyrare per månad jämfört med 2015 medan de billigaste garagen ökat med 1300 kronor.
– Det är så marknadshyra fungerar. I tätorter kan man smacka på för folk kommer ändå betala. Det är verkligen High Chaparall när det gäller prissättning på p-platser – det är helt godtyckligt, anser Marcus Kjellin.
Garagehyra nu och då
I Karlstad liksom i Gävle är de kommunala bostadsbolagen öppna med att parkeringsplatserna är ett sätt att få in pengar när hyresförhandlingarna inte ger det de vill ha. Parkeringar förhandlas nämligen inte.
Höjer hyran för p-platser i stället för bostäder
Friheten i hyressättning för parkeringar har till och med fått vissa bostadsbolag att inse att det finns ett slags kryphål för att kunna ta ut extra pengar, när de vanliga hyrorna måste förhandlas.
I Gävle gick till exempel kommunala Gavlegårdarna förra året ut och berättade att de tänkte börja ta betalt för boende- och besöksparkeringar, eftersom hyresförhandlingarna inte gett bolaget tillräckliga intäkter.
Vill öka lönsamheten
Ordföranden i KBAB, Andreas Pettersson (C), sticker inte under stol med att högre parkeringshyror är ett sätt att få in mer pengar till bolaget eftersom hyresförhandlingarna inte ger den utdelning de behöver.
– Vi har inte fått de hyresintäkter vi behöver de senaste åren och har stora underhållsbehov och har behövt titta på områden där vi kan öka lönsamheten. Parkeringshyrorna var en sådan punkt. Hade vi fått de hyresnivåer vi önskat från början hade vi kanske aldrig tittat på detta.
Och rent krasst innebär det här många gånger ett större hål i plånboken för hyresgäster med bil.
För Jenny Belenos och hennes familj som bor i en etta på 35 kvadrat, hade KBAB:s hyreskrav på 3,25 procent inneburit en hyreshöjning med 100 kronor i månaden – om det gått igenom. Det kan jämföras med höjningen på 218 kronor för parkeringen på cirka 8 kvadrat. En hyresökning som alltså inte ens måste förhandlas.
”Smyghöjer ni?”
Man kan säga att ni smyghöjer hyrorna och låter bilägare bekosta underhåll som gagnar alla?
– Ja, eller så kan man vända på det och säga att det är mer rättvist så här. Tidigare har ju den som inte haft bil fått bekosta snöröjning och underhåll för garageplatser och p-platser, säger Andreas Pettersson.
Dessutom anser han att KBAB har ett ansvar att vara marknadsmässiga gentemot de privata värdarna och påminner om att hyrorna för parkeringar inte har höjts sedan 2016.
– Men jag har full respekt för dem som anser att höjningen är kraftig. I efterhand kan jag bara beklaga att vi inte gjort det i etapper.
Marcus Kjellin tycker inte att det är särskilt snyggt av bostadsbolagen att skylla p-höjningen på Hyresgästföreningen. Han tror de höjer – för att de kan.
– Det ligger i sakens natur. Systemet tillåter att de hämtar in mer pengar och då gör de det. De skulle ta ut de pengarna oavsett hur det gick i hyresförhandlingarna, säger han.
”I händerna på hyresvärden”
Så vad kan man som hyresgäst göra om man anser att p-hyran är alldeles för hög? Inte mycket, tyvärr. Hyresgäster har inget besittningsskydd för p-platser och kan därför bli uppsagda när som helst.
– Om man klagar på priset kan man bli av med platsen och hyresvärden hyr i stället ut den till någon annan. Man är i händerna på hyresvärden. Om det skulle vara fråga om överdrivet ocker kan man angripa det med ogiltighetsprincipen i avtalsrätten. Men det ska ganska mycket till för att det ska kunna ske, utrymmet dit är ganska stort, säger Marcus Kjellin.
Han säger att priserna engagerar hyresgäster eftersom man saknar val:
– Det är en känslig fråga för många hyresgäster. För vad är det man hyr? Jo, man hyr en asfaltsyta med en rostig el-plint och många undrar hur det kan vara så dyrt. Och att marknadssituationen driver upp priserna betyder inte att hyresgästerna egentligen tycker att p-platsen är så mycket värd – men de har inget annat val.
Jenny säger upp sin plats
En höjning som gör garageplatsen mer än dubbelt så dyr, utan att den varken förändrats eller förbättrats, kunde Jenny och hennes familj inte acceptera.
– Det är inte ens en särskilt bra parkering. Platserna är små och trånga. Har man passagerare i bilen måste de kliva ur innan man kör in, säger hon.
Den aviserade höjningen i Karlstad har därför fått Jenny Belenos att säga upp p-platsen, mycket mer än så kan man inte göra som hyresgäst.
Kurt har kvar sin plats
Hyresgästen Kurt Samuelsson bor även han i Karlstad. Hans garageplats höjs i augusti från 293 kronor till 500 kronor i månaden. Han är besviken över höjningen, men har ändå valt att ha kvar garageplatsen. Han är 79 år och för honom och många andra lite äldre grannar, finns inget annat alternativ än att betala den nya hyran.
– Det är ett trivselvärde för mig att ha bilen nära. Om jag parkerar på gatan får jag springa upp och ner och fylla på pengar i någon automat, det är inget alternativ. Och inte heller att göra mig av med bilen så länge jag klarar att köra. Jag åker gärna till naturreservat och dit går inga bussar, säger han.
Många är oroliga
Höjningen kommer inte påverka Kurts egen ekonomi så särskilt mycket tror han.
– Men när anslaget om att parkeringshyrorna skulle höjas sattes upp, blev många oroliga här. Särskilt pensionärerna som brukar sitta i solen och dricka kaffe på eftermiddagen. För det bor många pensionärer och ensamstående här med sämre ekonomi och för dem kommer det nog bli kännbart i början, tror Kurt.
Kurt Samuelsson har länge varit aktiv i Hyresgästföreningen och lägger ansvaret för höjningarna på Karlstad kommun. Han hänvisar till att Karlstad kommun tar 25 miljoner kronor i utdelning från KBAB. Resultatkravet som ställs av kommunen motsvarar en vinst med hela 135 miljoner kronor.
– Kommunen klår KBAB på miljontals kronor varje år, det påverkar så klart hyrorna både på lägenheter och parkeringar. KBAB skulle kunna sänka hyrorna rejält om de slapp betala kommunen och fylla deras svarta hål med pengar, säger Kurt.
Letar parkering på gatan
Höjningen i Karlstad börjar gälla i augusti för de flesta och fram till dess kan alla som vill säga upp parkeringen. Men en bil ska trots allt ändå parkeras. För Jenny Belenos och hennes familj blir vardagen krångligare.
– Vi får åka runt och leta p-plats eller ställa oss på en parkering omkring sju minuters gångväg från vårt hus. Det blir bökigt med matkassar och annat när man har handlat. Och risken är att alla platserna redan är upptagna. Men en sån här höjning kan vi inte acceptera, säger hon.
Läs även: Så här mycket kostar det att parkera i BohusÄlvsborg-Skaraborg – Vi har hela listan
Vi har begärt ut den högsta och lägsta månadshyran
för p-rutor samt garage hos allmännyttor i kommuner med över
50 000 invånare i 14 kommuner (Borlänge, Falun, Gävle, Uppsala, Norrtälje, Västerås, Örebro, Eskilstuna, Karlstad, Norrköping, Linköping, Borås, Trollhättan och Uddevalla)
Vi har jämfört dem med de högsta och lägsta p-hyrorna i samma kommuner 2015.
Tidningen reserverar sig för att hyresvärdar kan ha gett ofullständiga uppgifter kring priser och platsernas utrustning.