Annons

Privaten i Helsingborg vill ha mer demokrati

Nyheter Hur skapas en demokratisk dialog med hyresgäster som gör skillnad? Privaten åkte på studieresa till Stockholm för att hitta metoderna.

− Har du planer på att renovera lägenheter? Kalla då till ett möte med hyresgästerna och inled en dialog som är på riktigt om deras önskemål. Tänk om de privata värdarna skulle börja jobba så i Skåne, säger Merete Sundholm.

Hon är ordförande i Hyresgästföreningen Privaten i Helsingborg och en av dem som under ett tvådagars besök i Stockholmsförorten Husby fick information om Järvalyftet. Det är en
berättelse om hur Svenska Bostäder, ett av Stockholms kommunala bostadsbolag, gick till väga när de skulle renovera sina miljonprogramsområden i Tensta, Husby, Akalla och Kista.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Kortfattat gick det till så här: Bostadsbolaget började med att ge några arkitekter i uppgift att göra om hela området, sedan bjöd man in hyresgästerna och presenterade resultatet som bestod av att riva och bygga nytt. Det blev ett ramaskri. Folk blev oroliga för chockhöjningar av hyror och arga för att deras hem skulle rivas. Vilda protester uppstod som gjorde att bostadsbolaget tillslut backade och tvingades tänka om.

Det resulterade i att de boende bildade olika samrådsgrupper som hade regelbundna möten med bostadsbolaget. Så istället för att hyresgästerna fick ta ställning till färdiga alternativ fick de nu själva berätta hur de ville ha det på gårdarna och i sina lägenheter. Det nya var att bostadsbolaget tillsammans med hyresgästerna gemensamt tog beslut om till exempel vilka renoveringar som skulle göras och vad det fick kosta.

Annons

På vilket sätt tror du att ni kan påverka att de privata värdarna i Skåne kommer att använda Järvalyftets sätt att skapa dialog med hyresgästerna?

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

− Jag vet inte än. Det är det vi får fundera på nu. Besöket i Stockholm var ju en inspirationsresa för att hitta nya metoder och sätt att tänka på. Det här ligger ju i linje med att vi för ett år sedan inledde ett samarbete med Akelius i Helsingborg för att hitta metoder för boinflytande.

− Vi träffas fyra gånger om året för att diskutera vilka förändringar som behöver göras och på vilket sätt de ska genomföras. Nu har vi förtroendevalda gjort en enkätundersökning för att ta reda på vad hyresgästerna vill. Innan har den biten skötts av Hyresgästföreningens tjänstemän. Det har varit mycket uppskattat att det är vi förtroendevalda som är ute på fältet, så det är ju en början i ”Järvalyftets” anda, säger Merete Sundholm.

Annons

Vad var det bästa med resan?

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

− Det var att höra hur samrådsgrupperna fungerade och hur de boende själva fått bestämma hur deras lägenheter ska renoveras. Det var även intressant att få kvitto på att dialogerna skapat en stor gemenskap mellan hyresgästerna i bostadsområdena.

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.