Annons

Problemen fortsätter i nedgångna huset på Allhemsgatan

Malmö ​I flera år kämpade hyresgästerna på Allhemsgatan för att få ett bättre boende. Hoppet tändes när huset plötsligt såldes. Men enligt några hyresgäster har den nya värden inte levt upp till förväntningarna.

​Det nedgångna huset på Kirseberg stod inför en begäran om tvångsförvaltning. Men följetången om skandalfastigheten tog en oväntad vändning när huset såldes. Ny seriös ägare och nya pengar skulle förändra allt, hoppades hyresgästerna.

Men en del hyresgäster upplever att problemen kvarstår och miljöförvaltningen är inkopplad i ett nytt fall som återigen handlar om fuktskador.

ANNONSEn guide till hemförsäkringar - bra saker att tänka på

– Arbetet har helt stannat upp och nu händer det inte något, säger Ann-Lott Deikon, en av hyresgästerna i fastigheten.

Gunnar Ahlberg har bott i huset i 29 år och är luttrad.

– De har inte gjort något i min lägenhet någonsin. Allt har jag gjort själv, säger Gunnar Ahlberg, som berättar om den ena dåliga hyresvärden efter den andra.

Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Fastigheten är nedgången och behöver helrenoveras. Samtidigt är det ett mysigt hus med många fina originaldetaljer bevarade och grannsämjan bra.

Annons

– Det är därför man ändå väljer att bo kvar, säger Ann-Lott Deikon.

Gunnar Ahlberg tycker trots allt att det är bättre nu än tidigare.

Läs också76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”

– Det går att diskutera med den nya ägaren. Det är alltid något.

En annan hyresgäst är nöjd.

– Vi har fått vidgjort i vår lägenhet. Men det är inte systematiskt gjort. Man undrar varför en lägenhet görs vid och inte en annan.

Fastighetsägaren Philip Lindström visste vad han gjorde när han köpte en fastighet som stod på randen till tvångsförvaltning. Det hävdar han själv. Och mycket har blivit gjort i den nedgångna fastigheten.

Annons

– Vi har inte gjort allt än men 75-80 procent är klart. Och hela listan på åtgärder som vi fick från hyresnämnden är färdig, säger Philip Lindström som genom Lindström Property AB köpte hela Ekor AB som var tidigare ägare.

– Vi vet vad vi ger oss in på när vi köper den här typen av hus. Det är ett trevligt hus med väldigt bra hyresgäster och jag tycker att det går bra, säger Philip Lindström.

Bland annat har stora delar av taket renoverats. Det stämmer dock att flera hyresgäster lider av sviterna efter en vattenläcka.

– Vi är medvetna om att vatten från  läckan på taket rann ner i lägenheter och det tar lite tid innan det torkar upp

Läs också Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven” Ansedda kulturstiftelsen svarar på kritiken: ”Hyresgästerna gör inget annat än att bråka med mig”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.