Projekt kan ge Emelie ett helt fönster
Sedan en tid tillbaka arbetar Hyresgästföreningen i Linköping med något man kallar RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse. Satsningen innebär att föreningen aktivt undersöker hur fastighetsskötseln fungerar, bland annat genom att kontakta alla hyresgäster i de utvalda husen, som också besiktigas. De som är medlemmar får sedan hjälp att driva eventuella ärenden i hyresnämnden.
Hittills har man koncentrerat sig på att granska en större privat hyresvärd i Linköping, Sören Pettersson, som äger 21 hyresfastigheter. Fyra hyresgäster har lämnat in ansökningar om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden och tre av dessa har behandlats. Sammanträdena hölls i hyresgästernas lägenheter, så att nämnden kunde undersöka de påstådda bristerna på plats.
En av de hyresgäster som fick besök är Emelie Sandqvist, som bor på Tränggatan i Linköping. Hon berättade att det ofta är svårt att få kontakt med hyresvärden.
– När takfönstret i sovrummet gick sönder förra sommaren ringde jag till värden, men han kunde inte komma eftersom han var på semester.
Ett år senare var fönstret fortfarande inte åtgärdat.
Sören Pettersson kunde inte svara på varför Emelie Sandqvist, och flera andra hyresgäster, fått vänta på att få hjälp.
– Men jag har många fastigheter, så det är mycket att göra. Det är alltid något som behöver fixas, säger han.
– Vi tycker att varje hyresvärd ska ha en fungerande felanmälan, betonade hyresnämndens ordförande, hyresrådet Christer Grönevall.
När nämnden gick igenom listorna med brister, hos Emelie Sandqvist och de övriga två hyresgästerna som bor i andra hus, gick Sören Pettersson med på att åtgärda de flesta av problemen. Det handlar bland annat om ostädade tvättstugor och element som inte fungerar. Om så ändå inte skulle ske inom utsatt tid kan nämnden besluta om vite.
Lena Andersson, ärendehandläggare hos Hyresgästföreningen, är nöjd med att RIBB-projektet börjar ge konkret resultat.
– Projektet slutar inte med det här, utan vi kommer att fortsätta med andra värdar om vi får signaler om att det är liknande problem, säger hon.
Enligt Lena Andersson var listan med sådant som Hyresgästföreningen ansåg var brister betydligt längre när projektet inleddes.
– Det finns exempel där värden vidtagit åtgärder utan att vi behövt vända oss till hyresnämnden. Det visar att det kan löna sig att sätta extra press på det här sättet, säger hon.