Protester sätter press på Balder
I lördags demonstrerade nätverket Stå upp för Långströmsgatan utanför Balders kontor på Långströmsgatan.
Manifestationen är ett led i kampen för att fastighetsägaren Balder ska backa från sina planer på hyreshöjningar upp mot 70 procent i samband med att området ska renoveras.
Tiina Svensson var en av talarna.
– Vi hoppas att Balder ska ta till sig att vi inte kan gå med på sådana höjningar. Vi vill även att de ändrar rivningskontrakten som många här bor på till fasta förstahandskontrakt, säger Tiina Svensson till Hem & Hyra.
Balder har redan tidigare gått ut med att det ska finnas olika renoveringsnivåer att välja på, men de protesterande hyresgästerna tycker att spannet är för litet.
– Vi vill ha ett alternativ som innebär noll procent hyreshöjning. Det är den enda möjligheten om alla ska kunna bo kvar, säger Tiina Svensson.
Även representanter för den lokala hyresgästföreningen fanns på plats. Men däremot stod inte föreningen som arrangör.
– Vi känner att det pågår konstruktiva förhandlingar med Balder och att vi kommer framåt. Det är inte riktigt som det var på Pennygången, där Stena strandade och gick ifrån förhandlingsbordet, säger Magnus Nilsson, kassör i den lokala hyresgästföreningen och medverkande i förhandlingarna.
Han vill inte gå in på vad som sägs vid förhandlingsbordet, men bekräftar att det bland annat handlar om renoveringsnivåer med större hyresskillnader än vad Balder först hade på agendan.
Sandra Nilsson, marknadsansvarig på Balder, säger att hon hoppas på att parterna ska kunna nå en överenskommelse inom kort.
– Vår uppfattning är att vi inte står långt ifrån varandra. Vi kommer att se till att våra hyresgäster kan välja på olika renoveringspaket, och vår prioritet är att alla ska kunna bo kvar. Men hyresnivåerna är inte förhandlade än, säger Sandra Nilsson.
Med tanke på detta vill hon inte heller kommentera kravet på ett nollalternativ.
– Men vi har bjudit in till ett nytt möte den 24 januari för att samtala med hyresgästerna. Vi hoppas kunna berätta mer då, vi får se var vi står, säger Sandra Nilsson.
När det gäller rivningskontrakten så säger hon att lägenheterna är tänkta att användas som evakueringslägenheter under renoveringen.
– Det är ett beslut vi tagit i samråd med Hyresgästföreningen. Samtidigt är det ett pussel, vi vill gärna behålla alla våra hyresgäster. Renoveringen beräknas hålla på under en tioårsperiod, och vi kommer att se över den här frågan längre fram, säger Sandra Nilsson
Från början planerade Balder även att ersätta tre bostadshus med nya. Men det har nu ändrats, inga bostadshus ska rivas.
– Att husen skulle rivas berodde på kommunens krav på att skola och förskola behöver byggas ut när området växer. Då behöver även angöringen för bilar och transporter lösas. Skolan är nu flyttad till annan plats. Nu är frågan om även en ny förskola ska byggas på någon annan plats, eller om den befintliga förskolan ska byggas ut. Vi kommer att bjuda in till ytterligare ett dialogmöte om detta i februari, säger Sandra Nilsson.
Hade ni räknat med så här stora protester när ni började renoveringsprocessen?
– Vi tar hyresgästernas känsla på absolut största allvar. Vi vill utveckla området tillsammans med hyresgästerna och att de ska känna sig informerade och positiva till planerna i området. Samtidigt har vi en nära kontakt med många av våra hyresgäster, därför vet vi också att många är positiva till renoveringen.
Bostadsområdet Långströmsgatan är byggt i slutet av 1960-talet och omfattar 570 lägenheter. Det är beläget längs gatan med samma namn, på gränsen mellan Biskopsgården och Svartedalen.
Balder köpte området 2012 och planerar nu omfattande renoveringar. Förutom stambyte anser bolaget att renoveringar av såväl fasader och allmänna utrymmen som inne i själva lägenheterna behöver genomföras.
Dessutom planerar Balder att uppföra 450 nya bostäder i området, huvusakligen bostadsrätter.
Nybygget är en del av Göteborgs satsning inför stadens 400-årsjubileum 2021.
I projektet ingår att trafiken leds om och området förtätas. Nya hus byggs insprängda bland de gamla och på det som idag är vägbana.